Rabu, 29 Desember 2010

=fitrah azali=

Masuklah ke dalam rasa CINTA mu
Engkau akan melihat dengan mata hati mu
Suatu ruang yang tiada terbatas
Menjelajah ke alam jiwa yang lepas

Bumi akan bergetar
Sehingga rongga menumbuhkan pohon peluh
Membawa engkau ke alam cakrawala rasa
Dan langit mu menurunkan hujan
Membasahkan tanah hati yang gersang
Petir pun sabung menyabung
Mengiringi getar suara guruh

Tataplah dengan benar
Tataplah dengan mata keyakinan mu
Dan lepaskanlah segala sesuatu
Untuk engkau bersama Tuhan mu
Wahai cahaya yang kembali asalnya

Tataplah ke dalama qalbu mu
Tataplah dengan seluruh zahir dan batin mu
Temukanlah erti penyatuan sejati
Dan sebutlah Asma' Tuhan mu bertalu
Biar lebur
Biar hancur
Biar semuanya hilang dan undur
Kecuali keyakinan dan kesedaran mu
Menjadi hamparan lorongan jalan mu
Berpadu
Dalam cakrawala awal dan akhir mu

~ Rumi ~

Selasa, 14 Desember 2010

jalaluddin rumi dan mozart bersatu


sebenarnya seorang penulis itu harus mesti terus menulis walau apa saja cerita atau bahan tulisan yang akan dipaparkan walau mengenai kehidupan kematian hayat cinta oambak pasir lautan burung burung elang rimba denai guruh petir bintang bintang malam dan rembulan hijrah gagal atau kebahagian lahir batin nikah kawen politik sosial dan walau apa saja bentuk tulisannya nanti bukanlah harapan untuk dibaca atau mungkin hanya sedikit yang menilai keberaniannya maupun kejujurannya bahkan tipu helah dalam penulisannya namun semua itu hanya untuk dirinya sendiri, meskipun kadangkala ada yang mengerti bait-bait kata atau pengungkapan bahasa yang dimuatkan dalam sesebuah penulisannya itu. maka bagi seorang penulis seharusnyalah dia terus menulis biar gelora dalam dadanya terbongkar biar cerita yang bodoh2nya yang dibicarakannya tapi ternyata ada kebahagian saat dia menurunkan walau sepatah kata.


aku berlindung pada allah dari syaitan yang direjam...ya nabi ya salamunalaik buat roh2 yang telah kembali, bagi sedetik hati yang bicara biarlah ada ganda nikmat buat hidupku dan perjalanan kembali ku semakin hampir, jaraknya hanya dua jari telunjuk dan jari tengahku. ya buat hari ini aku masih bernafas untuk mencatatkan kalam tuhanku.


selepas anggur merah yang kau hidangkan dalam cangkir2 yang berkarat itu kita nikmati, kita pun menyelami kealam terang hijab. nabi berkata ''lepaslah....lepaskanlah resah kalian pada tuhan allah.''


burung-burung dan ombak lautan mendamaikan,... selepas terbit fajar nanti hiduplah seperti biasa, ya nabi berkata ''hiduplah seperti biasanya kalian..sesudah mengenal''


bagaikan rumi yang terjun dalam api tarian cintanya dan mozart yang naif mengalirkan kalam melalui nada yang indah, aku berlindung dihatimu waktu tenggelamnya thursina ditutupi matahari senja yang gemilang.



aku haus...

Selasa, 30 November 2010

Solidariti seniman dan kebudayaan







"selagi DBKL tidak keluar surat rasmi selagi itu Datuk Bandar baru akan ganggu lagi"

-siti zainon ismail-

Senin, 15 November 2010

SYD BARRETT swan lee 1968




Swan Lee got up at the Running Foot pow-wow,
heading from the fire to his waiting canoe.
Chattering Squaw untied the wigwam door,
the chief blew smoke rings two by two!

The land in silence stands...

Swan Lee, his boat by the bank in the darkness,
loosened the rope in the creek is entwined.
A feather from the wing of a wild young eagle,
pointed to the land where his fortune he'd find

The land in silence stands

Swan Lee paddled on from the land of his fathers,
his eyes scanned the undergrowth on either side.
From the shore hung a hot, heavy, creature infested
tropic, Swan Lee had a bow by his side

The land in silence stands

Swan Lee kept time, half on land, half on water,
Grizzly bear and raccoon his fare.
He followed his ears to the great water fall,
Swan Lee knew deep down that his squaw was there!

The land in silence stands....

Suddenly the rush of the mighty great thunder,
confronted Swan Lee as his song he sang,
In the dawn, with his squaw, he was battling homewards
It was all written down by Long Silas Lang.

The land in silence stands...
The land in silence stands...
The land in silence stands.

Kamis, 04 November 2010

DAERAH TANPA TIE..6NOV KLUANGPARADE





ATURCARA PROGRAM

2.30-4.00 ptg Pameran
- Kenderaan Klasik
- BMX
- Pakaian Bundle

4.00- 5.00 ptg Klinik
- Baju Rakyat
- Graffity Art
- Fotografi

5.00-6.30 ptg Film Screening:
- “GADOH - Aku Anak Bangsa Malaysia”

6.30-7.15 mlm Sesi Bual Bicara - Ulasan Filem “GADOH”
- Ah Chong dan Fazleena

7.30-8.15 mlm Live Performance 1:
- Jalan Terus by Nik Binjidan

8.30-9.00 mlm Sembang Tepi (Intro): Skema VS Stylo
- Isham dan Nur Fazleena

9.00-9.30 mlm Live Performance 2:
- Okestra Kaki Kayuh

9.30-10.00 mlm Sembang Tepi (wrap-up): Skema VS Stylo
- Isham dan Nur Fazleena

10.00-11.30 mlm Live Performance 3:
- Pak Samad
- Alternative Band Club (ABC)
- Voice of FELDA
- Band Kota Tinggi

Kamis, 28 Oktober 2010

SALAM

hanya sampaikan salam diangin lalu
buat semua yg hidup
buat semua yg mati


anak2 kecil yg haus menangis
melapar dan semakin lapar
rintik hujan yg diharap tak turun
cuma panas mentari yg membakar
ada gerhana siang juga malam


ada letusan gunung berapi
batu-batu lagenda pantai-pantai
yg nyaman..
air lautnya biru hitam berkilau kilauan


kau kejar Dia digaris bawah
hingga ketebing curam kau lemparkan cekera berduri
yang berputar laju melintas angin ooooooo
ada pelangi juga awan merah..


langit mengeluarkan pancaran-pancaran unggu
seakan biru
engkau yg duduk diatas
kembali kebawah
naik semula keatas
tetap begitu
seberapa lamanya...


hanya sampaikan salam diangin lalu
buat semua yg hidup
buat semua yg mati....

Selasa, 05 Oktober 2010

Perjanjian dengan iblis (I)

Bagian yang terakhir dari cerita pak leman orang minyak memang sangat nakal, orang minyak buat aku geli geleman bila malam bulan gelap datang..semua rumah-rumah menyalakan pelita minyak tanah ada juga yang menggunakan lampu gasolin sebagai penerang kamar usang. hutan pokok getah sekeliling kampung amat menyeramkan bila malam menjelma. tak ada kuasa eletrik, jalan2 berbatu lumpur merah hitam, burung2 hantu berterbangan hinggap dipohon jati, kelelawar juga riang bebas mencari makanan.




semalam baru 9hijrah haribulan melayunya 17oct ada beduk kedengaran dari surau berhampiran, bulan gelap. dari cerita yang disampaikan dari mulut kemulut orang orang kampung bahawa orang minyak menyerang lagi habis semua pakaian dalam anak2 dara kampung yang bersidai dianjung rumah hilang. bak kata pepatah pantang ada yang baru semua lesap. Anak dara haji mael yg sulung belum pandai beromen menjadi mangsa rogol orang minyak yang pertama berlaku dikampung itu. Anak Pak abas ujung kampung tepi simpang empat sorang kena rogol juga dengan orang minyak, apanamanya err si liyana anak usin gagap pun kena rogol juga masa mandi malam selasa lalu. Angkara orang minyak makin menjadi-jadi. pantang ada anak dara yang lalai abis kena rogol. aku masih duduk dalam gelap diluar anjung rumah, memerhatikan sekeliling, mendengar paruh belatuk mengumpan serangga keluar dari sarang. suasana dingin.





Orang2 kampung membuat kumpulan2 kecil berjaga waktu malam bergilir-gilir, 17oct malam khamis legi malam hantu hantu keluar merayau kata mak bidan, bersila mengunyah sirih. Orang tua itu kelihatan lebih muda dari umurnya yg sebenar bila wajahnya samar2 disuluh cahaya pelita. Dua hari yang lalu aku tak boleh tidor jadi untuk menyedapkan kepala yang kosong aku bertamu kerumah mak bidan tok jah. layan kopi dengan sirih ada rokok daun nipah buat aku stim nak menyembang dengan bidan tok jah. ''mana ada hantu-hantu ni tok jah kataku'' si wadi cucu tok jah yang bungsu yang dari tadi ralik mengulangkaji pelajarannya mengesot dekat sebelah kiri aku. Budak tu baru belasan taun kamu jangan menyakat dia kang demam susah pulak dia nak ke sekolah. tok jah menjeling ke tepi almari tinggi disatu sudut ruang rumah. bulu roma ditengkuk aku mula naik. aku hisap dalam2 rokok gulung sambil mengunyah sirih. sekali sekala ada terdengar suara bayi menangis minta susu. entah anak sapa, yang aku tahu ada dua tiga ibu yang baru melahirkan dalam dua tiga bulan lepas. bidan tok jah tersenyum lebar bila ada orang perempuan yang masih memerlukan khidmatnya untuk menyambut kedatangan orang baru. ''tok tau pasal orang minyak? tanyaku. ''Apa pulak tak taunya, orang nak sedap!! buat2 janji dengan iblis, jawabnya selamba. kalau tak dapat malam ni malam esok dia dapat juga.'' sambungnya lagi. ''dapat apa tok? tanyaku. '' dapat pantat la katanya. aku ketawa, wadi cuma tersengih2 mendengar malu malu. ''Aku tau sapa.'' katanya lagi. wajah tok jah berubah serius. matanya tajam berkilau. angin meniup langsir tingkap yang terbuka separuh.





Aku terdiam meneka apakah tok jah tau benar siapa yang membuat perjanjian dengan iblis itu.

Jumat, 01 Oktober 2010

TANAM SEMULA: 11 LAGI PENYELEWENGAN FELDA

KUALA LUMPUR, 1 Okt: Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman mendedahkan 11 lagi bentuk penyelewengan Felda mengkhianati peneroka yang majoritinya Melayu.

Menurut beliau, melalui Tabung Tanam Semula yang ditubuhkan sejak Januari 1985, sepatutnya setiap peneroka layak mendapat RM17,000 sebagai bayaran tanam semula.

Ini kerana, setiap peneroka pada setiap bulan telahpun mencarum sebanyak RM4 seekar supaya Felda memulangkan RM17 ribu kepada setiap peneroka bagi kerja-kerja tanam semula.

Di sebalik penubuhan Tabung Tanam Semula itu, beliau yang juga Pengerusi Lajnah Peneroka dan Pembangunan Tanah PAS Pusat berkata, pertamanya Felda enggan menyerahkan Wang Tanah Semula kepada peneroka yang melaksanakan kebun mereka secara persendirian meskipun telah mengikuti semua garis panduan yang ditetapkan.

"Peneroka ini telah ikut garis panduan seperti pokok tua perlu ditebang, peneroka perlu tanam pokok yang baru.

"Segala yang Felda mahu mereka patuhi tetapi wang tanam semula yang dijanjikan Felda itu tidak juga diberikan oleh Felda," ujarnya.

Kedua, katanya Felda bertindak melampau memotong RM8,500 untuk 10 ekar Wang Tanam Semula (RM17,000) tanpa persetujuan peneroka atas alasan peruntukan input pertanian.

"RM8,500 Felda sudah ambil, separuh lagi yang sepatutnya diberikan kepada peneroka, tetapi tetap tidak beri," ujarnya.

Ketiga, katanya Felda tidak membayar Wang Tanam Semula sebagaimana pakej berjadual yang dipersetujui.

Penyelewengan keempat, katanya Felda sewenang-wenangnya membuat potongan baru caruman tanam semula kali kedua antara RM114 hingga RM119.

"Kali pertama RM17 ribu tidak dibayar, kali pertama dipotong RM40 dan potongan kali kedua meningkat tiga kali ganda.

"Borang (tanam semula kali kedua) baru edar, tetapi dia dah potong dulu," ujarnya sambil menganggap Felda bertindak melampau ke atas peneroka.

Keempat, katanya Felda menyembunyikan maklumat mengenai insentif tanam semula yang diberikan oleh Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) berjumlah RM1,000 bagi setiap hektar kebun sawit peneroka.

"Dia tak beritahu pun pada peneroka, rupa-rupanya ada insentif," ujarnya.

Keenam, katanya Felda tidak menyalurkan Bantuan Tanam Semula kepada peneroka sedangkan Risda memperuntukkan RM7,000 sehektar (getah ke getah) dan RM6,000 sehektar (getah ke sawit).

"Bantuan ini adalah ketipan dari wang ses yang dikenakan kerajaan ke atas setiap jualan getah berasaskan seksyen 3, Ordinan Kumpulan Wang bagi perusahan getah, Akta Penanaman Semula, 1952.

"Rupanya wang itu telah digunakan Felda, maknanya tidak amanah, wang yang disalurkan Risda tidak diserahkan (kepada peneroka)," ujarnya.

Ketujuh, katanya Felda tidak menyediakan penyata lengkap kos pembangunan tanam semula hingga hutang peneroka begitu tinggi dan tidak munasabah.

"Bayangkan kos tanah semula di Pengeli Timur sahaja sudah mencecah RM62,740 dalam tempoh empat tahun dalam keadaan peneroka tidak diberitahu apakah potongan yang sebenar," ujarnya.

Kelapan, katanya Felda masih mengekalkan kadar faedah atas kos tanam semula 6.25 peratus hingga sekarang.

"6.25 peratus mengambil kira pinjaman yang dibuat oleh Felda melalui Bank Dunia (sedangkan) pada tahun 1996, hutang dengan Bank Dunia telah langsai."

Kesembilan, katanya hasil jualan kayu getah tua tidak disalurkan terus kepada peneroka, sebaliknya masuk ke akaun Felda serta dibuat pemotongan sesuka hati.

"Felda khianat sebab Felda mengambil duit itu dulu, dia cek hutang-hutang yang peneroka pun tak tahu berapa hutang dia dan kemudian dia kata inilah baki," ujarnya.

Kesepuluh, beliau mempersoal tentang kos tanam semula Felda yang begitu mahal berbanding kos tanam semula oleh Sime Darby, IOI dan sebagainya.

"Sepatutnya kos tanam semula kali kedua lebih murah sebab jalan pertanian, teres sudah sempurna , Felda tak perlu buat,” katanya.

Kesebelas, ujarnya Felda mengambil masa yang begitu lama, sekitar 2 tahun hingga 4 tahun selepas sawit dan getah mengeluarkan hasil untuk membuat pembayaran penuh.

Katanya, pendahuluan hasil yang diberikan sangat terdedah pada penipuan kerana tiada penyata lengkap mengenainya.

Sehubungan itu, beliau menuntut supaya caruman wang tanam semula dikembalikan kepada rakyat serta-merta tanpa syarat.

"Untuk maklumat, lebih 4,000 peneroka sebelum akhir tahun ini akan menyaman Felda (kerana) selepas kemenangan peneroka (Felda Sungai Koyan 2 dan 3, dan Kemahang 3), imej Felda nampak buruk."

"Kalau mereka (Felda) masih enggan, sombong dan angkuh, mereka bersedialah menghadapi kesedaran peneroka nanti," nasihatnya kepada Felda.

Senin, 20 September 2010

surat buat penguasa dan bapak menteri (PM)

wahai penguasa dan bapak menteri tolong majukan kuasa internet diseluruh tanahair malaya ini supaya rakyat dapat menikmati jaringan jalur lebar yang sangat meluas dengan aman dan tak marah marah pada kerajaan. kerajaan jangan nak cerita pasal rukunegara dan satu malaysia yang bangang tu saja..kami mahu kuasa internet diseluruh malaya ditingkatkan keparas maksima. supaya rakyat dapat mengetahui berita2 terbaru..bukan berita hari semalam punya. kami mau keselesaan dalam melayari internet diseluruh malaya/tanahair kami.


SEKIAN SAJA BUAT PENGUMUMAN DAN PENGETAHUAN BAPAK MENTERI SEMUA, KAMI DI KAWANSAN LUAR BANDAR MAHU KUASA INTERNET DITAHAP MAKSIMA.

Sabtu, 18 September 2010

lu sapa gua sapa

aku suka buat apa yang aku nak buat ikut hati aku, jangan ada yang melarang. kalau kau rasa aku buat benda2 yang pelik kau tengok ajer sudah. aku bukan budak kecil lagi kau nak itu dan kau nak inikan..aku nak masuk neraka ke nak pergi ke syurga ke itu aku punya hal .. hidup aku, aku yang tentukan sendiri..


MERDEKA!!

Selasa, 07 September 2010

dan akhirnya ..

Akhirnya sampai juga kepenamat, mana yang puasa yang tak puasa semua berhari raya. macam sambut kelahiran, macam sambut bayi..memang suci bersih.


malam pula hujan gerimis...aku la yang sedang menuliskan sesuatu buat hari hari akhir ramadhan.


pung pang bunyi mercun..tengah tengah malam ada lagi budak2 main mercun..sini kawasan bandar mana ada orang pasang pelita dimalam tujuhliku, tak nampak satu pun dikawasan perumahan tempat aku tinggal ni..ajaib..iyalah akibat pembangunan!!


lampu jalan terang benderang nak buat apa pasang pelita lagi..


hutan ini telah habis, telah habis akibat pembangunan, semuanya tingal kenangan malam tujuh liku telah berlalu. kertas pena dan tinta ... selautan kasih sayang aku ucapkan.



disana banyak aku temui arti kehidupan... embun pun turun ditempat yang sama.. jiwa yang sekecil ini kunyalakan lagi cinta.






video

Selasa, 31 Agustus 2010

A.C.A.B - Where Have All The Bootboys Gone?




dari pada pengamatan gua memang betul lah kata2 geng punk ACAB ni, sekarang susah nak jumpa atau kita lihat geng2 kasut boot seluar masuk dalam dan rambut tegak2 macam durian disekitar kuala lumpur. satu masa dulu gua pun salah seorang pengikut punk tegar yang sentiasa ada dibelakang gig2 sekitar kuala lumpur, masa tu belum jadi buskers lagi tapi banyak jugalah musik2 metal dan punk maknanya arus musik yang berhaluan kiri dalam negara yang gua follow. tapi tak ada lah sampai minum darah kambing, syirik tu. musik2 la yang nak sampai kena minum darah kambing bebagai tu apa jadahnya pulak kan.


yang tak bestnya kerajaan dan orang2 politik tidak suka pada lagu2 berhaluan kiri ni sebab banyak ngutuk ketidak telusan dalam pemerintahan dan tidak memberi ruang pada anak2 muda ni tadi bersosial mengikut kehendak diorang. maka terjadilah puak underground yang sekarang dipanggil independent. tapi yang sekarang ni independent band dah tak pure macam band2 punk ni lagi, mereka banyak memainkan lagu2 cinta yang cengeng, tak punya isi. lebih kepada glamour. janganlah independent musik ini gila glamour nak masuk tv, bawak gitar tong tapi nyanyi lagu yg kosong tidak memberi ilmu dan kesedaran pada masyarakat. biarlah karya2 kita yang seterusnya liriknya memberi kesedaran membina moral yang tinggi membuat perubahan dalam berhibur, biar jadi penunjuk jalan membuka mata batin dan membuat pembaharuan dalan hidup.






nota: semangat musik malaya

Sabtu, 28 Agustus 2010

nak bagitau sikit aje

kau nak berkawan dengan aku tapi kau tak ikhlas kau anggap kau bijak kau anggap kau yang terbaik kau anggap kau ahli syurga kau anggap kau dah cukup bagus tapi sebenarnya kau langsung tak bagus pun.


untuk apa kau berkawan? boleh tolong kau waktu susah? boleh bagi pinjam duit waktu kau memerlukan? boleh pergunakan? boleh angkat kau jadi pembesar negara nak meraih sokongan nak dapat projek? bikin nama kau disanjung dipuja? ini jahanam punya kawan, kawan jenis ini kawan waktu ada saja, kawan jenis ini memang pandai bodek, kawan jenis ini memang pukimak


pada mata penglihatan batin aku dapat tengok kawan2 jenis macam ni, aku bukan la baik sangat pun, hidup lintang pukang jugak tapi bab berkawan ni aku sangat ikhlas.


kita bukan baru kenal sehari dua dah bertahun susah senang sama2 tapi mengapa ada rasa tak puas hati lagi diantara kita. aku yang kurang ilmu kau yang terlebih tahu jadi sangat bangsat la kalau perangai kau macam yang aku sebutkan diatas tadi. kau tak mengajarkan apa yang baik yang aku mau pelajari dari keterlebihan tahu kamu itu. bahkan kau yang lebih tahu pula seakan jahil pada hati nurani kau sendiri.


Jumat, 27 Agustus 2010

belasah aja

aku jadi macam tak sedap teling bila ada orang kata terer tapi buat projek rugi ribu2. mana boleh rugi kalau buat betul2 plan baik2. musik ni meniaga la, kau buat event mesti mau untung walau tak banyak tapi biar lah ada duit pulangan atas usaha yang kau buat tu. lagi satu kalau nak panggil artis bincang la dengan orang yang lebih tahu pasal artis. misalnya satu band lima orang, 150 nak bagi lima orang mana boleh beb. lu pikir la kos nak beli tali gitar pun tak cukup kalau banyak tu.


ada sekor mamat ni nak buat event cakap pung pang pung pang siap speking bebagai tapi handfhon pun tak ada, adoi penat la, nak call orang macamana kalau benda basic macam ni pun tak ada apatah lagi nak buat event ribu2, sapa nak percaya. andai kata tak ada duit nak beli fhon bawak la buku nota dengan pen, jangan buat mudah ini bisnes. keluar rumah jalan melengang bawak batu pelir aja, sikat kemain mahal warna pink pulak tu.


hakikatnya masih ada orang cakap pandai tapi bodoh macam lembu.

Kamis, 26 Agustus 2010

Blog Amin Iskandar: Buka Puasa UBU

Blog Amin Iskandar: Buka Puasa UBU: "Hari ini Universiti Bangsar Utama (UBU) akan mengadakan majlis buka puasa 'reunion'. Selepas 'ditutup' dahulu, lama sudah tidak bertemu den..."

Rabu, 25 Agustus 2010

aku musik dan khayalan

Lewat pidato Soekarno pada 17 Agustus 1959,Penemuan Kembali Revolusi Kita, yang menyerukan sikap melindungi kebudayaan nasional dari pengaruh asing, melahirkan kebijakan anti barat yang begitu ketat. Dan inilah yang kemudian terjadi: siaran radio berhenti menyiarkan musik yang berbau barat, segala bentuk musik berunsur barat dilarang pentas dan rekaman, nama band dan musisi berbahasa Inggris dipaksa berubah, bahkan pemuda gondrong menjadi sasaran penertiban. Kondisi ini lantas memunculkan musik-musik daerah untuk tampil ke permukaan: oleh muhammad mulyadi


ini bagus untuk industri musik dimalaysia




sumber: zulhabri

Minggu, 15 Agustus 2010

"Eh basah, apa ni atap bocor keR"

Lepas abis makan 3 biji pisang emas buat berbuka, bijan menghirup nescafe dingin beserta sebatang rokok surya. hatinya tetap solat. menghadap komputer dengan berbagai bagai informasi tentang dunia. malam ini sudah berjanji dengan didie mahu ke puchong utama. didie datang jam 8.15 malam. Hujan tapi tak la lebat sangat, boleh kata basah juga la pokok2 hutan sampai ke pangkal pangkalnya. bijan ada teman yang best, dunia jadi besar katanya. Didie pulak bukan jenis yang lembik2. kalau pasal memandu memang semua teman temannya salute dengan didie. boleh katakan semua jalan kat kolumpo ini dia boleh hafal sudah khatam katanya. jadi tak la susah cilok potong atau nak tercari cari lokasi yang bijan tak pernah sampai sebelum sebelumnya. Ada juga mama didie bekal kan nasi beryani. mama didie memang baik dan amat faham kerenah dua orang teman ini. lagipun di bulan baik kena la buat banyak sedekah amik berkat. maka bergeraklah mereka ke puchong utama melengkapkan misi bertemu akim marley atas urusan recording


jam 9 di lokasi, bijan melangkah ke mamak tempat pertemuan yang mereka janjikan. sms dihantar "gua sudah sampai" bijan dan didie meninjau ninjau pot yang sesuai untuk mereka melabuhkan punggung. pelayan kedai mengekori. bijan duduk kemudian bangun semula. "ehh basah,apa ni atap bocor ke?" soal bijan pada pelayan. pelayan kedai cuma diam sambil menghulurkan sebuah kerusi yang lain. bijan order tea o panas sementara didie pula cuma segelas air panas mati. tidak lama kemudian kelibat akim marley muncul. bijan sama didie hulur salam, bertanya khabar. biasalah lama tak jumpa pun. akim marley baru pulih dari demam campak, tapi dah nampak sihat banyak. katanya kaka pun turun juga, tak sampai lima minit akim tiba kaka pula muncul. ujan dah sedikit kebah, hilai tawa kecil memecah malam dingin. 4 orang sahabat bersatu dengan berbagai cerita.



Dari kedai mamak mereka berempat naik ke studio, apa yang boleh dibincang semua bertumpu didalam studio. discus pasal recording. untuk recording bukan satu kerja mudah datang terus boleh record. TAK semudah itu, kena tahu equipment apa yang ada, lagu konsep apa, berapa orang sesion, nak record live atau track by track dan yang paling penting nak dapat sound dan lagu juga kena baik. enjinnya juga mestilah seorang yang sudah khatam selok belok recording.


bertamu bertukar tukar pendapat mencari kesesuaian masa, hakikatnya penglihatan pada ruang yang baru, alami seribu mimpi yang melintas di fikiran, memadatkan candu2 kedalam dada. pada gegar ada tasbih cinta yang tak pernah hilang. dan mendengar nyanyi nyanyi si kembara mimpi lalu terbuka sebuah kisah tentang perlakuan tikus2 dalam industri musik malaysia.


Dalam berlabun itu terkeluar cerita pasal tikus yang kuat mencilok lagu2 dari group indie indon. kemudian si tikus ni mengolah lagu yang diciloknya itu dan letak nama dia. memang banyak tikus yang makan hasil curian disini rupanya. dan tikus2 ni memakan hasil dari cilokan tadi selama bertahun tahun. ini memang kerja tikus yang profesional menipu dan juga kerja tikus yang punya nama besar dalam industri musik dimalaysia. jadi kalau ada diantara kebanyakan lagu2 anak muda tempatan sendiri yang best pun, tikus2 ni tetap kata tak best juga. sebab tikus2 ini mahu jaga periuk nasi mereka sendiri. kalau tak percaya tengok dalam anugerah2 musik malaysia. balik2 tikus yang sama saja yang dapat anugerah. balik2 tikus yang sama juga yang bertanding. Banyak sangat penipuan dalam industri musik di malaysia. sifat monopoli dan tidak memberi ruang pada komposer lain untuk mencipta nama memang sangat tidak menguntungkan industri musik malaysia.


kemudian sembang2 santai tadi beralih kepada tikus2 dibahagian D.J radio pula....akim marley menceritakan bahawa kalau mahu lagu kamu dimainkan diradio kamu harus membayar saekor tikus sebanyak 200 ringgit sebagai laluan mudah untuk lagu kamu dimainkan dicorong2 radio. sangat rakus ye tikus2 dalam industri musik disini.




jam 11.45 empat orang teman mengakhiri pertemuan itu dengan senyuman dan salam...malam malam hujan renyai pulang berdua dengan cinta dan lagu sementara akal berputar mengingatkan bahawa sangat rakus ya TIKUS TIKUS industri musik malaysia.

Tom Waits "Hold On"








They hung a sign up in out town
"if you live it up, you won't
live it down"
So, she left Monte Rio, son
Just like a bullet leaves a gun
With charcoal eyes and Monroe hips
She went and took that California trip
Well, the moon was gold, her
Hair like wind
She said don't look back just
Come on Jim
(Chorus)
Oh you got to
Hold on, Hold on
You got to hold on
Take my hand, I'm standing right here
You gotta hold on
Well, he gave her a dimestore watch
And a ring made from a spoon
Everyone is looking for someone to blame
But you share my bed, you share my name
Well, go ahead and call the cops
You don't meet nice girls in coffee shops
She said baby, I still love you
Sometimes there's nothin left to do
Oh you got to
Hold on, hold on
You got to hold on
Take my hand, I'm standing right here, you got to
Just hold on.

Well, God bless your crooked little heart St. Louis got the best of me
I miss your broken-china voice
How I wish you were still here with me
Well, you build it up, you wreck it down
You burn your mansion to the ground
When there's nothing left to keep you here, when
You're falling behind in this
Big blue world
Oh you go to
Hold on, hold on
You got to hold on
Take my hand, I'm standing right here
You got to hold on
Down by the Riverside motel,
It's 10 below and falling
By a 99 cent store she closed her eyes
And started swaying
But it's so hard to dance that way
When it's cold and there's no music
Well your old hometown is so far away
But, inside your head there's a record
That's playing, a song called
Hold on, hold on
You really got to hold on
Take my hand, I'm standing right here
And just hold on.

Selasa, 10 Agustus 2010

dji sam soe i love u

sambil cungkil cungkil gigi fuad melemparkan pandangan pada dua ekor monyet yang tengah bercengkerama. rokok dji sam soe yang dari tadi belum dinyalakan di cium cium. masakan melah sangat membuka seleranya tengah hari itu. ikan singgang dengan ulam daun gajus dan tempoyak sangat buat dia berselera makan. sedar tak sedar dah pukul dua petang. solat belum lagi. melah pula dengan anak-anak yang baru becerai susu. membelai belai lembut rambut anak kembarnya. kucing hitam melintas mengintai dari jendela yang separuh terbuka.


haiihh..maen sedap ni. bagaikan halilintar menyambar nafsu fuad bila menengokkan dua ekor monyet yang sedang berahi tadi. dijelingnya isterinya yang cantik. fuad mula menyalakan rokok. asap keluar dari dua lobang hidung fuad. pedih menangkap sampai ke otak waktu dia menghembuskan asap. kepalanya mula pening pening lalat.


aku dah cakap ad,kau jangan bagi muka pada jais tu. dia tu kaki blue. nanti dengan bini kau pun dia dot dot dot . kau dah lupa dulu si rapia bini sedi? nyaris nyaris lagi.


kata kata ben ternyiang nyiang dibenak fuad. jais yang dia kenal dulu tidak begitu perangainya. sejak kecil mereka berkawan rapat. tapi sejak jais balik dari kolumpo perangainya berubah. katanya ikut pembangunan, dah kenal dunia internet dunia moden. the whole problem is a hole problem katanya. wah jais dah pandai guna bahasa mat saleh, dah mengagung agungkan bahasa penjajah pulak. tapi yang lagi merungsingkan adalah jais sudah mula pandai nak mengatal dengan awek awek cun di kampung mereka termasuk bini orang pun jais nak dot dot dot juga.


" i know la apa yang datuk tan suka buat bila dia abis kerja" cerita jais pada teman temannya dikampung. habis kerja datuk ajak i pergi tempat tempat yang dia suka. minum minum dengan gundik gundik dia. after that we go to the hotel la. malam baru balik rumah. ehh untung kerja dengan datuk ni. tambah jais lagi.


fuad merebahkan badannya kelantai, matanya tertancap pada atap rumah yang kian usang dan bersawang. rokok disedut dalam dalam. hatinya terguris dengan sikap kawannya si jais yang lupa asal usul dan hilang keutuhan agamanya sejak berkerja sebagai driver seorang datuk di petaling jaya.



...............

Where You Gonna Run - Peter Tosh




mana lu mau lari ...

Senin, 09 Agustus 2010

masih punya harga diri

kita bukan sudah pandai sangat menipu, tipu menipu jadi permainan hidup umpama layang layang ditarik kemudian bila angin terlalu kuat benang pun putus, layang layang terbang melayang kemudian jatuh. semua penipuan akan terbuka dan persahabatan terputus, seperti putusnya benang layang layang.


satu!!.... maka kita kongsi jadi sama rata, andai ini terjadi amatlah bahagianya menikmati hidup. sama sama merasa, yang baik manis dengan senyuman dan tawa. tapi mengapa selalu saja yang ada tidak dikongsi sama~


temanku menceritakan segala duka nestapanya pada tuhan alamraya dan makhluk. membesarkan empat orang anak dalam keadaan yang amat sederhana. tapi siapa yang ambil peduli? sangrakus sibuk mengumpul kekayaan buat melancong keluar negara, sedangkan temanku bergelut untuk membesarkan empat orang anak dengan hasil penulisan buku dan lagu lagu. siapa yang ambil peduli?


pada suatu ketika dulu..tibalah detiknya si isteri mahu melahirkan, dibawanya si isteri keklinik tapi kos bersalin amat tinggi. apa jalan lain lagi untuk membayar doktor? ya pastilah dengan meminjam dari satu pihak. tuhan mengirimkan insan yang masih punya harga diri untuk membantu. menitisnya airmata bila melihatkan bayi yang comel itu sempurna lahirnya dan dapat melihat dunia.


aku hanya memandang dari sudut yang tersingkirkan, sendirian merenung permainan duniawi. siapa yang ambil peduli?


Ahhh rupanya sangrakus terlalu muda dan mentah untuk memahami kesempitan hidup teman yang lain.


makanya bukan didalam dunia politikus saja mementingkan diri itu berlaku tapi didalam seluruh kehidupan ini juga.



ku ambil kata2 dari laskarpelangi buat renungan kalian teman2 ku yang ghairah mengejar kematianmu


''dalam kehidupan janganlah terlalu banyak mahu memiliki tetapi banyakkanlah memberi''

Selasa, 27 Juli 2010

Aku melayu

Aku Melayu, tapi aku menentang Perkasa. Adakah ini bererti aku mengkhianati Melayu. Tidak sama sekali. Aku menentang Perkasa kerana mereka suka menutup sejarah.
Aku Melayu. Aku juga Muslim. Tapi aku benci kepada Perkasa. Apakah tindakan aku membenci Perkasa seperti mana aku membenci Yahudi Zionis ini bererti aku pengkhianat Melayu?

Aku membenci Perkasa bukan kerana hebatnya Ibrahim Ali bermain drama. Aku membenci Perkasa kerana aku tidak suka bagaimana mereka cuba memperbodohkan orang Melayu. Pertubuhan yang dianggotai oleh manusia - manusia yang cerdik cuba menyeret orang Melayu turut sama menjadi bodoh seperti mereka. Inilah perkara utama kenapa aku benci kepada Perkasa.

Mereka menjerit kepada ketuanan Melayu. Mereka menjerit jangan undi DAP. Jika undi DAP maka hilanglah kuasa orang Melayu. Undi DAP lihat apa yang terjadi kepada orang Melayu di Pulau Pinang. Satu perkataan yang khas buat mereka. BODOH!

Jangan cuba tutup sejarah. Jangan cuba gelapkan sejarah. Jangan jadi perangai Munsyi Abdullah yang menutup sejarah sebenar Malaysia dengan karya dongeng yang membodohkan rakyat Malaysia. Orang Melayu di kampung Berembang merupakan pengundi tetap Umno. Kubu kuat Umno yang sukar ditembusi oleh PAS ataupun PKR. Namun lihat apa yang terjadi kepada mereka. Rumah mereka dirobohkan disaat anak - anak penduduk kampung Berembang menanti untuk peperiksaan. Pasangan uda dan dara yang akan melangsungkan perkahwinan. Surau di kampung Berembang dirobohkan. MANA PERGI PEJUANG - PEJUANG MELAYU yang menjerit ketuanan Melayu.

Jangan jadi bangsat wahai Perkasa. Aku dan ribuan anak muda Melayu menangis melihat suara, tangisan dan jeritan anak - anak kecil Melayu melihat rumah mereka dirobohkan. Mana kalian semua ketika mereka menagih simpati? Mana kalian semua ketika surau di kampung tersebut dirobohkan? Mana keris - keris yang bersedia dihunuskan ketika mereka menangis? DI MANA SEMUA ITU?

Sudah pasti kita semua mendengar hujah mereka "Oh, rumah itu rumah haram." Oh alangkah pembohongnya mereka. Alangkah bangsatnya perangai mereka. Jika yang dirobohkan rumah itu hasil kerja-tangan Pakatan Rakyat, maka bersiap - sedialah gendang perang ditiupkan. Walaupun Pakatan Rakyat menggunakan hujah yang sama, namun itu salah bagi mereka. Jadi jadi manusia munafik atau perangai seperti Yahudi Zionis kepada pemimpin Perkasa. Jijik aku melihat sifat dan akhlak kalian semua.

Aku Melayu, tapi aku menentang Perkasa. Adakah ini bererti aku mengkhianati Melayu. Tidak sama sekali. Aku menentang Perkasa kerana mereka suka menutup sejarah. Perkasa mewarisi ilmu menipu daripada Munsyi Abdullah dan sebagainya. Apabila sejarah ditutup maka secara tidak langsung ia boleh menyebabkan sesuatu kaum atau agama musnah sama sekali. Menentang Perkasa bererti aku mahu melihat bangsa Melayu hebat di mata dunia. Bangsa Melayu dianggap bangsa penyayang oleh bangsa Cina, India dan lain - lain. Bukannya lagi sebagai sebuah bangsa yang mengharapkan Umno atau Perkasa dan bukannya hanya tahu marah tapi tidak mahu berubah.

Jika benar Malaysia ini milik orang Melayu, maka buktikan dahulu dengan mencampak Umno dan Perkasa. Hanya dengan mencampak mereka sejauh - jauhnya barulah Melayu boleh kembali gemilang dan hidup bersama - sama dengan bangsa yang lain. Jauhkan anasir penghasut dalam Malaysia.

Pintu bilik sebelah

aku dengar kamu..aku tahu kamu disitu mencari aku. MENGAPA? kamu rindu aku? haruskah sering ngekori aku? musik-musik tapak kaki mu sering meresahkan ku di bilik itu. cermin-cermin keramat yg dilihat sering terpampang wajah hitam mu. OH' jangan terus hantui aku!! wajahmu sangat perit untuk kugambarkan.

tidak bisa berbuat apa jasad ni!
tidak bisa berkata mulut nie!
tidak bisa mengedipkan bola mata ini lagi!

kejam nya kamu mengawasi aku! aku tidak mahu kamu ada dan terus merapati aku.
APA YANG KAU CARI?? tuan kamu sudah mati. jangan aku yang kau mahu duduki. tolong pergi..terus..jangan cuba bawa aku ke dalam duniyamu. kerna aku tidak sanggup membela kamu.
usul mu tidak ku tahu,undangmu tidak pernah ingin aku kadkan.tapi...............
...
BAGAIMANA kamu disini??

malam-malam ku, zalim diperlakukan. lagi ingin jasad ku rebah di katil malam, ingin terus ku pejamkan mata hitam, lagi terus kau datang padaku...hinggakan atap siling bilik tembus ke langit, menampakkan bulan, lagi terus ke bintang. snagat space,aku khayal tanpa ditegur. aku terjaga tapi tidak berdengkur.
TOLONG, TOLONG, TOLONG hentikan...
izinkan aku beradu.jangan sampai mereka tahu!!!!!

KINI,
malam-malam ku kau SIAL perlakukan,
malam-malam ku diperjudikan,
malam-malam ku bukan lagi untuk aku..
kau JAHAT!!

aku tahu kejadian kamu disebabkan Dia
aku tahu kau membuat penyambungan hidup Hawa.
dan kau menyesatkan manusia, kau tak sehebat apa-apa, kerna kejadian aku sehebat alam, seindah yusuff, se-sempurna Dia...



kenapa AKU???


p/s: nanti kau!!

Selasa, 20 Juli 2010

aku musik dan khayalan 16


Dah setengah tahun 2010 semua yang kita bicarakan bermakna benar dan ada juga yang tidak benar, tidak benar bukan bermakna kita gagal memberi terang jalan itu tapi sebahagian dari diri sendiri yang naif dan tersasar membuat penilaian. aku lebih kepada keterbukaan, mengaku kesilapan diri adalah kejujuran.


kadang2 kau rasa bagus sangat tapi orang lain tengok kau tak bagus mana pun cuma gitu2 jer tapi ada yang sebahagiannya pula melihat kita terlalu bagus, pun begitu jangan cepat bangga diri. pujian mempunyai dua maksud, satu yang membodek dan satu lagi yang benar2 ikhlas. rasakan diri kamu tak bagus tak sempurna tak punyai apa2 kerana yang punyai kehebatan kepandaian itu bukan kita tapi Dia.


dari atas kebawah dari bawah keatas, kau pandang pada kiri dan kanan jalan banyak sangat simpang siur, begitu juga dengan perhubungan. antara keluarga, saudara mara, sahabat handai taulan, kekasih juga diri sendiri semuanya tidak sempurna.


Aku lebih senang melihat dari atas kebawah, tapi masih tidak sempurna penglihatan ku itu kerana ianya terbatas. mata hati ku masih terlindung hijab. kerana aku bukan keramat yang boleh meramal masa depan. aku bukan boleh membeli hati kalian untuk menyukai apa yang aku perbuat. jika makna sebuah persaudaraan adalah berkongsi dalam segala hal, tika susah dan senang, ketika jatuh aku seru saudara ku yang satu lagi mengapai tangan ku, sebaliknya ketika aku dalam senang aku tak mau dilupakan pada saudara ku yang lain pula mahu terus terus membantu, mahu terus berkhidmat untuk hidup sejahtera bahagia bersama. tapi manakan bisa selalu2 tuhan mahukan begitu, kita sering saja diuji. tsunami prahara cinta kebakaran perkosaan minda hasad dengki kematian kebuluran kekayaan dan berbagai2 lagi kerana ujian itu pasti akan datang walau dalam senang atau susah. kita bagaikan layang layang benangnya ditarik dan dilepaskan.



ingat!!! hidup lebih banyak lah memberi. ambil sedikit daripadanya untuk bagian kamu.





Angin pagi bertiup dan pohon2 hijau hitam bergoyang dibantai seru

aku yang telanjang jiwa merindukan Mu

dimana saat pintu langit sedang terbuka luas

segala puji segala kesal rahsia hidup ku tebarkan.


kekasihku datang berteman membelai rohani

masuk dari alam ghaib

mengukuhkan tulang2 cinta

dan aku berlindung dalam pelukanNya.


Minggu, 18 Juli 2010

antara hijau kuning merah dan biru burit

semuanya yang kau rasa tak macam yang aku rasa , aku rasa sedap kau rasa sakit aku rasa nyilu kau rasa dengan lidah mana sama. pahit manis kelat belacan dan mentimun goreng goreng, ikan bilis rendam kuaci wangi kuat santet akar tongkat ali belum jumpa doa baginda ali mana nak tau kelat buntut kuali.


ada tak ada ada tak ada ada tak ada, iblis lu...


main la terjun la dalam tasik tu baru kau tau sedap ke sakit ke...klu nak sedap jer pergi KFC la, kuey tiau udang memang la sedap, udang mesti la besar2 baru puas, jangan cuba2 masuk kepala kalau dah masuk gagah jer.


ada tak ada ada tak ada ada tak ada...iblis lu



dunia artis dunia iblis...tapi iblis yang baik hati, bukan setan. hantu la juga tu. mana ada nya antu iblis la semua yang ada, hantu cuma gelaran bagi iblis. iblis nak nakutkan bebudak kecik..


dunia politik dunia setan...rasuah paling azazil. hancurkan organisasi polis sebab polis polis semua setan tak kira la yang baik atau yang haramjadah polis semua setan setan yang di perintah oleh iblis iblis. maknanya bapak2 iblis makan banyak rasuah. intitiusi raja2 semua kena bubarkan, malaysia lagi aman kalau tak ada polis dan raja2 setan.


kerajaan malaysia bongok suruh rakyat jimat air jimat eletrik jimat gula jimat beras jimat ayam jimat jimat jimat tapi istana istana raja firaun yang terang benderang dengan lampu2 gemerlapan semuanya tak payah jimat. macam haramjadah. rakyat disuruh berjimat tapi sang penguasa menketedarah sedap2 hasil titik peluh petani dan rakyat banyak. raja raja setan


sapa boleh halang kita dari menulis perkara perkara yang ekstrem..raja perdana menteri rais yatim rosmah najis mansur atau ajen israel atau sesiapa saja tak boleh menghalang kita dari menyatakan pendapat kita, apa yang kita tak setuju. kerajaan barisan nasional memang puki harga petrol naik disel naik harga gula naik, bapak haramjadah, sang penguasa punya gaji berpuluh ribu tapi minyak kereta anak bini diorang rakyat yang tanggung sampai sepende diorang pun rakyat yang belikan bapak sial bapak haramjadah sampai ke anak cucu haramjadah..



burit!!! sang penguasa kalau nampak si dahi licin terus nak angkut masuk bilik, ini kes rais yatim dengan budak um budak uitm budak setan gila duit burit boleh beli atuk kepala botak dah tak larat bangun pakai viagra pakai jampi jampi pakai pakai bomoh pakai tukang urut...sang penguasa tak kira bini orang ker anak dara sapa ker kalau dia nak dia beli dengan duit. sang penguasa kalau nak dapat projek besar kena serah burit bini kat penguasa yang lebih berkuasa. tanya ali azemin



sang penguasa berkuasa buat apa saja kerana punya duit banyak, tapi sapa yang punya duit tu???



mufti celaka dalam negara adalah harusiini...dah la sesat nak ajak orang ikut sesat macam dia jugak.


dari sekolah itu lah aku belajar menulis dan membaca. jadi aku boleh tulis dan baca apa yang aku suka la. yang baik baik baik baik semua untuk aku. aku untung besar kerja sendiri tak payah bayar cukai, cuma aku sering dicukai kerana beli barang barang yang dicukai oleh keraaa..jaan beraja kerajaan polis kerajaan setan kerajaan iblis keraaajaan haramjadah..



memang aku tengah marah, kerana saudara2 aku yang tak punya semakin susah semakin tersepit mengimbangi ekonomi keluarga, berjimat demi keree..jaan setan.


Selasa, 06 Juli 2010

denyut nadi


gua sangat2 senang skali bila ada kawan2 yang jujur pangil perform dan ada sedikit jamuan makan2 baru rasa tak bongok pergi show walau perform macam gampang pun tapi hati senang..kali pertama berjaming dgn keladak sangat cool..cuma kitorang kena banyak jaming sama baru dapat keserasian..


denyut nadi solaris jalan duta buat hati merah jadi biru, ainul aisyah mula dengan mamat mistikus rancak acoustik mamat sangat mengancam, suara ainul tenggelam tapi cool, ainul memang cun melecun..datang dengan kekasih atau teman sepi tapi sangat jambu haha..


gua ambil tempat kedua bermusik ikut hati, nyanyi lagu balada anak rancangan tulisan atau lirik dari ayam fared dengan harp key e'..secound song i do cover song from airmas, tuhan ini rinduku..sory bro lirik salah sikit tapi sempurna... cuma lagu untuk orang orang islam, gua buat beat lain sikit kocok lintang pukang baru countryblues..gua habis tiga lagu keladak ambil alih dengan BENTO cover from sawong jabo..gua main harp berterabur macam peluru mesingun..syed hafez vokal taf...aizat solo gaya marknofler dila raden tiup air sabun hahaha dan sorang lagi teman gua lupa nama dia haha sory gua memang susah nak ingat nama orang hanya bila sudah banyak kali bertemu baru gua akan ingat..keladak bawak lagu 'mama' gua backup gitar dan kemudian last song sudah lah sudah...


gua sangat senang hati jumpa kawan2, bainun nini marini dila raden sham pyan habib fatul farez chek ri kamal sabran syed husb hanem syed hafeez aizat tarmizi mamat mystikus dan ramai lagi dan ada teman yang ikut gua sangat hampir walau ramai yang macam tak cool tengok kami berdua hahaha gila dia blues tak ingat sebab tu gua boleh masuk kalau yang pakai2 tudung ni gua simpan tepi dulu.


kemudian ada satu band dari serawak main gua tak tau nama apa, 7 atau 8 musician..ada double bass sangat riang dengan lagu lagu gypsy king, gua layan ami manera lepas tu hisap rokok la hahaha


musik jalan terus.......ada kekasih hati biruuuuu. :)

Senin, 21 Juni 2010

lelaki tujuh yang tak pandai berfacebook

kawan gua yang sorang ni satu hal, sangat tak cool.


gua duduk sekarang di homeofis bandar usin on. diorang ni adik2 semua memang pecah satu rumah memang pecah rabak. 7 semua lelaki semuanya batang balak. kalau nak jumpa gadis sweet cuma hari rabu saja kerana gadis gadis ni akan datang kemas rumah. semua yang dalam rumah ni semua single mingle lagi. bila gadis cleaner ni datang semua macam ulat gonggok, melingkar macam ular sawa. dah pulak gadis2 ni kena kejutkan sorang2.


''abang2!! bagun bang, sudah tengahari'' nak kemas rumah ni''


ayat ini akan selalu kedengaran. gua tak tau kenapa semua lelaki2 yang tak cool ni buat tak tau jer macam nak kena peluk nak kena cium dulu baru nak bukak mata. macam #^%&^%#


gua yang anu toooooooooooooooooot gua yang selalu bangun waktu baru bangun tido memang nampak la sangat2. tapi gua bangun awal la sebelum gadis2 ni datang sebab gua mahu jaga reputasi gua la. tapi lelaki lelaki yang tak cool ni semua tengah membongkang.


dan yang yang tak cool adalah lelaki-lelaki ini semua tak pernah ditiduri oleh mana-mana gadis sweet atau yang tak sweet. malahan mahu berpegang tangan juga masih lagi ikut hukum halal haram memang langsung tak cool.


haih adik adik gua ni memang islamik betul...malas gua nak ajar pandai2 korang la.

Rabu, 16 Juni 2010

perempuan cantik dan perempuan cara

perempuan oh perempuan


banyak jenis perempuan yang ada.


ada yang cantik ada yang manis ada yang manja ada yang mengada ngada ada yang baik ada yang jahat ada yang gila glamer ada yang kaki botol ada yang kaki clubing ada yang suka musik ada yang suka puisi ada yang macam babi ada yang pundek ada yang suka hisap pelir ada yang suka main bediri ada yang cerewet ada yang pakai tudung ada yang blues ada yang hampeh ada yang gila nk bermakeup ada yang tak pandai masak ada yang buat2 bodoh ada yang buat2 pandai tapi bodoh ada yang kaki kelentong ada yang kaki kikis ada yang suka main gitar ada yang buang anak ada yang gila talak ada yang korupsi ada yang kaki judi ada yang suka suka ada yang senang ketawa ada yang gila ada yang macam macam ada ada yang rendah ada yang putih ada yang tinggi ada yang pandai jaga anak ada yang suka kerja kerja kerja ada yang kurang siuman ada yang punggung tonggek ada yang punggung nipis ada yang tetek besar ada yang tetek kecik ada yang suka teater ada yang suka drama korea ada yang suka drive kreta laju laju ada yang main menjerit ada yang main tak keluar suara memang tak best main ada yang suka pakai seluar ada yang gila bershoping ada yang suka emas permata ada yang suka pelir panjang ada yang suka pelir pendek ada yang suka pelir negro ada yang kuat melalak ada yang malu malu ada yang suka bola ada yang suka makan tempoyak ada yang suka bir ada yang suka stout ada yang gemok ada yang kurus ada yang wangi ada yang kaki busuk ada cagu la tu ada yang mata kecik ada yang mulut besar ada yang rambut panjang ada yang rambut pendek ada yang burit tembam ada yang burit nipis ada yang suka main waktu mandi ada yang pakai g-string ada yang cukur bulu kaki ada yang pemalas basuh baju ada yang rock kankang ada yang gelojoh ada yang MILF ada yang dagangkan tubuh untuk hidup senang mewah harta benda ada yang alim2 taik kucing ada yang fuck fuck fuck ada yang bastard ada yang jujur ada yang curang ada yang chesis lari ada yang lari malam ada yang kurang ajar ada yang melawan laki ada yang macam rosmah mansor ada yang hipokrit ada yang mata duitan ada yang materialistik ada yang poyo ada yang suka melancap ada yang punggung besar ada yang punggung kecik ada yang kuat kemut memang sedap main.


jadi perempuan cara mesti harus kuat kemut dan blues.

Selasa, 15 Juni 2010

Aku musik dan khayalan 15

Bagi jalan la beb apa ni jangan sekat jalan orang, jangan duk atas line putih! orang nak potong susah. macam2 aku merepek kalau orang bawak kereta macam cibai, lagi satu kalau dah tau bawak kereta slow dan nak beromen atau nak apa2 la bawak la lorong perlahan jangan dok mengada-ngada nak bawak lorong laju juga.


selalunya time aku nak pergi show jer time tu la jalan nak jem, ada pulak yang bawak kereta macam yang aku sebutkan kat atas tadi tu yang buat aku ngelabah takut lambat sampai ke destinasi. bukan apa selalu aku ke putrajaya ke KLIA ke hotel2 ternama kat dalam bandar K.L ni memang tak memudahkan la sebenarnya. kau tahu aja la kan K.L ni memang terkenal dengan jemnya. kalau rasa nak stunt drive kereta macam pelesit kat K.L ni naik la dengan aku..haha tanya meor tanya pyan tanya bekas awek aku yang lama dulu aku memang kaki lari kereta laju2 sebab aku suka buat sesuatu yang mencabar. macam aku busking juga, jangan suruh aku main lagu cinta tiga segi aku memang tak layan punya.


nervers buat aku tak boleh perform, nak2 pulak kalau sampai lambat dari masa yang ditetapkan aku memang tak suka dua perkara ni. ia buat aku hilang konsentrasi pada musik, rasa ni memang tak best. aku suka ketenangan bila nak show, sebab bila kau dalam keadaan tenang semua yang kau buat akan menjadi baik, mood yang baik tone yang baik semua yang baik2 la akan keluar dari dalam yang baik tadi.


kesempurnaan adalah baik pun begitu walau kesempurnaan itu diambil keluar dari yang sempurna ia akan tetap sempurna.

Selasa, 01 Juni 2010

Qabus

barang lama masih menjadi barang jadi menjadi jadi, mat punk mat rock mat mat dan minah rock berkabung dalam satu venue, terangsang oleh ledakan demi ledakan dari 11 band rock jaman silam dan jaman kini yang masih gagah seperti dewa menyerapkan ideologi lama dan baru dalam musik rock...


Jun dua tahun lepas aku kehilangan sorang sobat yang sangat2 aku sayang. masa amat pantas berlalu, dari hijau sudah kuning daun menjadi kering dan gugur. aku padamkan nyala lilin meskipun aku amat suka melihat lenggok lentoknya yang gemalai ditiup angin. aku cinta pada nyala lilin yang membuatkan tenang bila aroma terapi menyibak ke ruang sempit kamar.


jeda#


lama aku duduk memerhatikan wajah2 yang melintas didepan mataku, musik keras kadang2 membantu juga membuang resah, jadi obat penenang seperti anggur merah lazat dihidang bersama daging separuh mentah. untuk jiwa aku perlukan musik..jangan sesekali mau aku tinggalkan musik kerana ini sudah jadi darah merah yang suci mengalir dalam tubuh lelakiku ini.



luangkan masa untuk mencari yang benar dan salah dan belajar untuk tidak mengulangi yang lama, aku mahukan kamu yang baru dalam hidup bukan yang semalam.



Bulan bintang matahari
bahagian organisasi gerak gajah
bahagian luarannya keras ada duri2 tajam melingkar dikepala
mengeluarkan darah
ribut ribut marah sebentar datang
nyanyi sunyi suara hati
bahagian dalam nya hu..hu..hu



sialan, siapa yang memanggil namaku? siapa yang menyedarkan aku dari mimpi siang?
biarkan aku terus tenggelam dalam cinta, lihat saja bila waktu aku akan terbang. yang patah kan tumbuh, ternyata yang nampak pada mata hati adalah aku.

sayap sayap cinta bagaikan cenderawasih

''sayap sayap cinta bagaikan cenderawasih''


...nyanyi jiwa bermain dengan bahasa yang membuyar dalam kebahagian saat batu batu jalanan dibakar mentari dan saat rerumputan dan pohon pohon dibasahi hujan...ratusan gerak laku sang pemerintah amat kabur, gejalanya darah terhamburan menitis kebumi lagi...turun kelautan dan diserap kecelah celahan pasir pantai laut mati.


bunga bunga patah separuh hati, padang padang yang luas mendendami perlakuan gila para amir,
penguasa sudah muntah dengan kata kata kosong tak bererti lalu jalan terakhir adalah perang.


pagi selepas sahur semuanya baik baik sahaja, meskipun ada rencana tadi malam untuk menguruskan 15 mayat yang 7 daripadanya kanak kanak, laki laki 3 dan perempuan 4, mati tertimbus batu batu konkrik tertusuk besi dan semuanya hilang nyawanya akibat ledakan para zionis.


hari ini aku menguatkan kesemua pancainderaku, tak mau tertinggal dalam kusam langit yang berdarah dendam, biarkan saja semuanya berjalan seperti biasa...bukan kah kita tidak punya apa apa lagi, meskipun harapan damai tak putus putus dihamburkan melalui hati melalui memorandom melalui persidangan bangsa sejagat malah ianya sering saja dirobek dinyah ertikan sebagai pencetus api dikalangan kesatuan bangsa...dan akhirnya jalani terus kebiadapan ini, juga pertimbangkanya sebagai teman kehidupanmu.

Senin, 24 Mei 2010

cerita sehabis azan subuh II

''demi masa manusia sentiasa dalam rugi melainkan mereka yang tahu''



pengucapan dari lidah keluar melalui hati dengan sangkaan-sangkaan yang baik-baik ditimbang oleh akal yang sihat. anggur yang tertumpah kedalam lohong tekakmu membasahkan kering jiwa. kami berjalan digaris bawah memasuki lobang cahaya sambil menaburkan salam pada malaikat dan roh yang bergentayangan, mensyukuri pada tubuh yang diberi nikmat oleh sang maha hidup.


melayang pari-pari dengan bau-bauan seribu wangian, putih kuning keemas emasan. kami hidup pada kehidupan sang hidup, kami berjanji pada tanah yang membalut luaran roh kami, kami berjanji pada air yang menguatkan tulang-tulang kami, kami berjanji pada api yang menjadi darah dalam tubuh hina ini dan kami juga berjanji pada nafas yang keluar masuk melalui rongga duniawi.


ketika aku disentuh oleh Mu aku tidak bisa berhenti mencatatkan semua ini, ooo demi zeus yang maha adil, ooo demi sang dewa yang agung ooo demi pemilik yang maha memiliki, kami disini kehilangan tongkatMu.


selepas jauh jarak matahari dengan bulan kami tinggalkan, sehabis anggur yang membuat basah pada kering jiwa kami, bergemalailah cenderawasih beribu-ribuan banyaknya mencari cermin buat menzahirkan rupa, bersayap sayap mengibar diatas kepala kami dan mengeluarkan bunyi hu..hu..hu


HUUU..HUUU..HUUU bagaikan pesta keriangan pula pabila jutaan para syahid serta pari-pari yang begitu tidak terkira banyaknya melafazkan kalimah ALLAH lalu berselang selilah kedua-duanya, yang dari kejadian itu telah membuatkan kami berfikir dan berzikir lebih dalam secara tidak sengajanya. tercetuslah dari hati kami menyatakan bahawa inilah tongkat yang kita cari selama-lama ini dan kami dengan sengaja dan riangNya bergembira menari sambil menyanyikan HU ALLAH HU ALLAH HU..... sepanjang perjalanan menuju pulau abadi.

Kamis, 20 Mei 2010

cerita sehabis azan subuh

''Demi masa manusia sentiasa dalam rugi melainkan mereka yang tahu"

selepas habis azan subuh salam sahut sahutan diangkasaraya menyambut fajar pagi tiba. salam yang datang dari langit dan bumi turun dan menaik bersama embun yang suci. barangkali ada cinta dalam cerita mat punk ya memang tak dapat dinafikan bahawa cinta mengisi satu ruang dalam tubuh. entah bagaimana rupanya dan dimana tempat letak yang tepat bagi mencari titik penentu.


sambil menghisap lebihan lebihan candu bersalut tembakau yang padat memenuhi dada itu kami memulakan perjalanan menuju keruang langit yang terbuka. ringgit dan syurga atau neraka tidak berguna disini. disini disatu sudut ini yang paling suci adalah cintaNya. tak berupa tak berbentuk.


kami berjalan memasuki lobang cahaya dan mendengar sayup jauh kedepan kalimah Allahhumassollialamuhammad dan sepanjang perjalanan juga kami mengucapkan salam buat diri sendiri agar selamat dalam lindungan cinta sang hidup.

Rabu, 19 Mei 2010

pelangi petang (akhir)

Keadaan dalam pot sunyi seketika, matahari meninggi burung burung dan ayam hutan mencari makanan, ular-ular tidor dan ada yang bersalin kulit. ajip peon, pak embong, nuar gemok, kamal, udin tokan, lee tongkang, badut dan makwe udin yang lawa tu menyedut tak henti henti macam dah kemaruk, barang baru barang baik barang stim semua buat hal masing masing sampai terlupa nak jaga air(ricky line). sambil borak borak kosong, kamal lentok, kepala dah nak cecah tanah, badut dengan parang belatinya dipinggang, nuar gemok terduduk macam budha, ajip peon mengira duit yang dikirim meli londeh untuk beli stock 2 pecket.


''weh sapa duduk jaga air kat luar te''? tanya udin tokan. bebudak lain semua diam.


ajip peon bersuara ''mana ada sapa macam kita mula masuk tadi la nampok line clear je semua''


''aokme jangan buat pasai, kang tak pasai2 kita kedalam semua, ace sesapa pegi tengok, kejap lagi keh payung la ubat sebatang'' udin mula memerintah.


''bior kaweh pegi'' kata badut menawarkan diri, sambil membawak parang tak bersarung badut berjalan, ''aok nak ikut mal''? tanya badut pada kamal. kamal diam, mana taknya kamal dah lentok kena ubat kuning johor ubat kuning tanah yang udin bawak yang udin masak sendiri kat lab. awek udin yang lawa tu dah terbaring dah. lentok sangat gayanya.


pyan dengan meli londeh baru sampai kampung awah, baru nak masuk simpang jalan kelapa sawit tempat pot udin tokan. ''mu bawok molek pyei jale licing ni baru lepah ujei, reboh kito kekgi nayo ja''


''ala gua tau la, bukan baru sehari gua bawak moto, lu duduk diam-diam'' kata pyan rogol.


belum sampai seratus meter meredah jalan ladang yang licin, pyan nampak banyak kepala, badan tegap-tegap pegang rotan sedepa. tanpa pikir panjang pyan terus brek, melintang moto tengah jalan, meli londeh terkejut.


''wak po nyar'' tanya meli. ''POLIS'' kata pyan


meli londeh meloncat turun dari moto, mengelabah gila babi punya, matanya bulat macam hantu paya, melilau tengok keliling. pyan rogol buat stunt, dipulasnya trotal minyak mengaum moto, polis semua dah stanby dengan rotan panjang sedepa. berpusing moto dikerjakanya oleh pyan, pyan tak cakap banyak dia pulas lagi sekali trotal, kacip clutch masuk gear terus pecut tinggal meli londeh terpingga-pingga, meli londeh mengejar pyan sambil berlari, polis keluar dari semak samun menyerbu macam cerita apocalypto, memburu mangsa dengan suara menengking memberi amaran



''OI JANGAN LARI''



sedang dalam pot semua budak-budak mengelabah bila dengar orang menengking bagi amaran ''JANGAN LARI'' ceper dan paper ches berterabur, udin tokan lari bawak ubat tinggal awek yang tengah lentok tinggal moto, cuma ubat yang udin bawak lari. lee tongkang mengelabah beruk sampai terkencing dalam seluar, nuar gemok hilang arah nak lari kemana, kamal melompat celah busut jantan jatuh kedalam kubang babi, ajip peon capai moto masuk gear kacip clutch menolak moto sambil pulas trotal, moto hidup, ajip terus lompat atas moto dan meredah pelepah-pelepah kelapa sawit yang separuh tinggi, pak embong pun sama lebih sayang moto dari diri sendiri, memandu gaya orang masuk rally motorcros mencelah celah batang kelapa sawit.



HARI TU MEMANG TRAJEDI, HARI TU MEMANG MALANG, LAGU PELANGI PETANG TAK KEDENGARAN YANG KEDENGARAN BUNYI KERINCING GARI BERANTAI YANG DIPASANG PADA TANGAN DAN KAKI. YANG KEDENGARAN HANYA RUNGGUTAN MENYALAHKAN SATU SAMA LAIN, YANG KEDENGARAN SUARA HAWKYTALKIE



''GERAKAN GERAKAN KAMI TELAH MEMBERKAS SEKUMPULAN REMAJA PENAGIH DADAH DIKEBUN KELAPA SAWIT KAMPUNG AWAH DALAM, ROGER ROGER 9 LELAKI DAN SATU PEREMPUAN, ROGER DAPAT''





sooott seett soot setttt zzzzzz....troooouutttt.......zzzz...troooouttt......



Selasa, 18 Mei 2010

parut banyak kat jubo kau

ehhh banyak juga parut kat badan kita ni kan haha kat badan kat kaki kat tangan depan belakang luar dalam kat bontot semua ada, aku pernah masa kecik terkepit zip seluar, pengalaman ni memang tak boleh lupa sampai bila-bila, hehehe masa belum sunat kulit terlebih panjang sangat.


ari semalam DAP menang di sibu, semua orang pakatan gembira berterabur gigi tersengih macam kerang busuk, TPM pulak sibuk yakinkan rakyat bahawa segala janji2 umngok akan ditunaikan, macam nak tipu je..aku pulak pernah satu kali perform satu stage dengan anak TPM ni masa KL singsong writer tahun lepas, anak dara dia lawa air banyak muka manis nyanyi pun bagus, tapi tak de market kat malaysia lagu2 nya semua main luar negara punya jazzyblues, speeking berterabur tak cakap bahasa melayu ni. kalau nak mengorat harap matikan aje la hasrat korang tu sebab dia dah ada balak hahaha. satu kali aku sudah nyanyi lagu ''bersiaplah untuk sebuah revolusi dan lagu untuk orang2 islam'' najwa anak TPM ni sudah keras muka haha tak tau nak kata apa dengor je aku merepek dalam dua lagu tu. tapi dia ok tak macam bapak dia. najwa ni memang cool. educated talented sampai telentangted hahaha.


lasty kitorang jaming lagu blues, jem tajuknya. mengambil sempena jem kat key el ni yang semakin gila menggila, aku lagi gila taruk word ari ujan lebat kat cm tak boleh busking jauh nor perginya..tapi best crowd sampai pecah perut dengar aku punya lirik merapu gila hahaha sampai sekarang show tu duit tak bayor2 lagi, lantak la janji aku dan crowd happy.




hah.....apa????????? kat jubo ada parut, cuba tengok!!!!




Minggu, 16 Mei 2010

hidup gaya hipies


Aku pasang rokok surya sebatang yang memang dia kata dulu dia tak suka aku hisap rokok surya, pernah sekali tu aku buang je sebatang rokok surya yang belum pasang menjunam masuk longkang tui...rugi. tak sampai berapa lama aku kenal dia aku ditolak keluar dari rumah sewa.


aku mula la berkampung dalam kereta, dari sehari ke sehari dari minggu ke minggu dan hinggalah masuk berbulan-bulan aku berumah dalam kereta, makan dalam kereta tido dalam kereta tukar pakaian pun dalam kereta, duit ada cuma aku memang nak merasa hidup travel macam filem mat dan minah mat saleh yang berumah dalam kreta macam hipies. hui gaya hipies memang rabak. mandi sekali sehari, pakaian semua basuh kat dobi nyamuk agas cengkerik jadi kawan, rumah berbumbung langit kadang2 waktu bulan penuh aku tatap bulan sampai tetido, bintang pulak kalau malam gelap sangat banyak tak terkira.


ada pelangi lunar masuk bila bulan penuh, tasik titiwangsa adalah rumah parkir aku. free tak de sapa yang larang. kadang2 aku pakir je ikut suka hati aku nak pot kat mana, hujan ribut kilat sabung menyabung aku tak peduli, bila badan dah penat kat mana2 saja boleh tido hahaha pernah juga beberapa kali aku disergah petugas malam tapi semua alasan kukuh, beres semua dokument yang dichek, aku sambung tido balik. petugas blah cari mangsa lain nak paw. ye aku penyanyi jalanan, kalau nak sebut soal glamer ni tak de langsung dalam kamus hidup aku, tapi yang malang nya dia memang suka pada glamer dan kehebatan orang seni, puncaknya adalah kaya raya hidup melimpah ruah dengan duit cehh buang masa aku layan minah yang macam tu. akhirnya aku keluar dari kongkongan minah gila glamer tu.



nah sekarang aku happy, mana aku nak pergi, apa aku nak buat balik rumah ke tak balik rumah ke tak de sapa yang larang....aku bebasssssssssssssssssssssssssssss. sekarang aku dah sewa rumah semula hidup macam orang normal yang lain, tapi kadang2 aku tido dalam kereta juga hahaha.


Sabtu, 15 Mei 2010

aku musik dan khayalan 14

sebelum2 ni aku perfom mana2 mesti orang bayar, tak banyak pun sikit tapi tak kurang dari 100 keatas, tak kisah la under goverment atau non goverment, pernah juga aku dapat job bayar bulan 2000 satu bulan ada job hotel pun payment bayar terus, abis keja dapat duit hati pun senang, tapi bila dah kuar album dah ada folower, ada show yang tak bebayar!! aku pun heran.


aku dah ada dua album satu mini album bertajuk garisan abstrak 5 lagu, lagu2 dalam album ni sangat rabak dan sangat dapat liputan meluas hingga produser red film bersetuju ambil lagu aku bertajuk hari-hari perang untuk dimuatkan dalam drama kami tahun 2007, dan satu lagi lagu bertajuk garisan abstrak dimuatkan dalam filem gadoh 2009 dibawah nama namron, aku dibayar 400 untuk 2 lagu tu, 400 saja? hahaha murah sgt kan, walaupun aku ada mendaftar dengan MACP lagu2 aku semua tapi aku tak amik royalty pun sbb kawan2, promotion untuk aku juga jadi lebih kurang je la. satu lagi full album c4-llpk. album ni sikit buat aku kecewa sbb aku record track by track mamat sound enginer tu tak pandai nk record life la pulak, katanya susah nak edit vocal nt. macam gampang aku pun heran skali lg. jadi aku tak berapa suka record track by track, album ni nampak kolot macam dibuat2 tapi nk buat apa lagi benda semua dah jadi aku teruskan saja.


baru2 ni aku dijemput oleh frinjan untuk perform di lorong seni putrakaya,.......harap jangan terasa, ini luahan hati aku yang berseni sepenuh masa. aku bukan memilih harga untuk buat persembahan malahan aku tak tetapkan langsung harga bagi setiap persembahan aku. harus diingat setiap lagu yang aku persembahkan ada royalty kalau nak tau, tapi aku malas nak bermenyusahkan sapa2 untuk naik ke opis MACP sign lagu2 aku yang aku persembahkan. begitu aku ni sangat mudah untuk discus pasal persembahan.


bila ada organiser dan ada sponser dan kalian pula dipangil untuk membuat persembahan tak kira la dalam bentuk apa sekalipun itu adalah seni, pasti ada dana yang melimpah masuk, lambat atau cepat duit pasti datang juga, kalau event keraa-jaan ambil masa 3 bulan baru dapat kuar chek, dan kalau event persendirian habis show terus dapat duit. itu selalunyalah yang aku tahu. tapi ini event hari belia under goberment lorong seni putrakaya, nama pun putrakaya atau kayap aku tak tau la kan, macamnana tak ada bayaran untuk artis? bukan maksud aku sorang jer artis, pembikin teater pelukis pemusik penulis juga artis, besar atau kecil nama diorang diorang tetap orang seni dan manusia juga yang mesti diberi perhatian dan diberi habuan bila mereka membuat persembahan. ok kalau yang tak kisah pasal duit, itu aku tak peduli, mungkin mereka ada kerja lain selain berseni dan ada income yang cukup untuk tampung kehidupan mereka. atau mungkin diorang anak orang kaya makbapak dorg ada bilion2 rgt? bagaimana dengan kami yang berseni sepenuh masa? aku pun tak berapa kisah sgt, tapi aku perlukan duit untuk hidup bukan hidup untuk duit.. minyak kereta nak kena tuang juga makan minum kita yang buat persembahan sapa nak tanggung tak kan keluar duit poket sendri kot hahahaaaaa event under goberment atau gobbelman? make sure lepas ni kalau tak ada bayaran jangan panggil aku dan jangan mansion nama aku kat flyers. kalau aku datang sendiri dan nak perform secara sukarela itu lain. lebih baik aku pg busking dah tentu dapat duit. kalau takat nak begambar dan nak glamor masuk dlm FBook baik tak payah. tak kemana pun, sewa rumah nak kena bayar juga beb.


semalam aku tgok berita najis rasak kata dia fund dana untuk belia 10juta ringgit... lepas ni jangan buat alasan tak ada dana untuk belia

Kamis, 25 Februari 2010

aku musik dan khayalan 13


cerita hantu sana sini hantu, orang pun boleh jadi hantu. yang mati kena bunuh selalu jadi hantu, roh kucing pun boleh jadi hantu juga, mana tak hantu nya cuba duduk dalam gelap nampak hantu tak? kalau tak nampak anak luar nikah hahahaaa


kalau datang masa buat filem hantu, semua nak buat cerita hantu, hantu jepun hantu orang putih hantu korea hantu malaysia, hantu keling paling gua seram tengok, sebab memang real ngan sami dia jampi boleh kuar zuq ooo kalau takat hantu cina ni aku gelak jer memang lawak boleh loncat loncat hantunya.


aku nak cerita sikit tentang zul ni, dia kawan aku tapi ada senget juga sikit orangnya. ada ke pergi bandar chi liung kat kelang sana, pergi rumah orang mati bunuh diri, rumah orang mati kena bunuh nak tengok hantu, rumah berantu macam seekers buat doko hantu kt Tv3 suku tu la, tak real lansung. tapi bila aku tanya nampak hantu? dia kata tak nampak terus la aku gelak aku pun suruh dia bawak rahmat haron sebab rahmat ada bagitau aku dia nak kawan dengan hantu hahaha. aku rasa hantu pun takut nak kawan ngan dia tu sebab apa korang nak tau, sebab dia lagi hantu dari sekelian hantu-hantu yang ada hahaha. jangan marah mat ini semua cerita lawak aje



masa kecik aku ada tengok cerita hantu indon dengan kawan, cerita sundel bolong. kecik tak kecik sangat la, lam belasan tahun gitu. wah sampai mengigau lawan ngan hantu tu, tidur pulak rumah member ramai ramai, akhirnya kepala member aku kena kungfu hahaha mana tak nya aku buat stunt terbang ala ala jackie chan dalam drunken master. siam member aku tu hahahaaaaaaaaaa



ha dah tu sekarang ni filem seram cerita hantu dah tak gaya hantu lagi dah....tak real. makan kuaci jer layannnnnnnnn cehhh...tanya pyan dia nak buat filem seram cerita hantu tak.


Kamis, 18 Februari 2010

BUKAN BUKAN

bukan bukan macam apa yang korang fikirkan bukan semua bukan, bukan air bukan api bukan besi bukan kaca boleh pecah nak nak pulak handfhon semua bukan. bukan dia yang liwat bukan dia yang bunuh bukan semua bukan. amenda BUKAN? spender pun bukan coli pun bukan. air basuh kaki pun bukan bukan diorang minum ayah pin pun bukan whisky pun bukan tiger beer pun bukan khalid samad bukan khaity jalludin bukan jamalludin juga bukan. ribena dah abis bukan juga abdullah jones pun bukan pyan habib pak samad rahmat haron semua bukan elizebet taylor farah fewcat pun bukan marlyn monro lagi bukan cat steven dengan mike jager pun bukan semua bukan.



Amende Bukan? benda semua bukan aku dah kata bukan tuhan lagi tuhan bukan tuhan semua benda bukan lighter kipas kamus speker harmonika rokok dji sam soe gunting maruku ikan popo walkman tv cawan semua bukan..................



zul nordin bukan zul nordin najib bukan rosmah mansor lagi la bukan...bukan bukan tukar tiub nama nik aziz pun bukan segala galanya bukan mustapa ali brahim lim guan eng kapal sing sharizat jalil jamal abdillah bukan joe kid bukan mat nor pun bukan meor lagi jauh bukan juga



sungai pahang ye, ubi lepih di lepih benludin ngam dengan ubi lepih, ulam pegaga sedap colek dengan tempoyok makan mentah mentah makan masa nasik tengah panas ada jering ada geduaq ikan pekasam ikan singgang. semalam ada air rimau ari ni tak de pulak. karpet biru ni aku amik dari umah mak buat hias bilik sedap sikit mata awek awek yang nak masuk bilik aku nanti, rumah mak dah banyak karpet...goreng goreng ceper dengan kertas timah ligan asap orang barat cakap ''chasing the dragon'' lantak la...beeha suka nyanyi umee buat asigment sama ecah sama juga dengan haan, pipi pg sekolah balik naga dah lama tak jumpa taun ni cina bagitau tahun rimau sebab tu naga tak ada. puspa dah mula nak bercinta semula tak nak jadi looserr katanya tapi dia loyar banyak bagus. jimadie dah naik pangkat sama juga dengan pati aris.



malaysiakini malayinsider malaysiatoday, utusan malaysia kena baca terbalik metro pun sama Ntv7 aku suka, tV3 hancorrr najir nazak ananda krisna lim goh tong 20 dari orang paling kaya malaysia khir toyol mat botok tak ingat, takut bini dia jampi banyak macam rosmah mahafiraun dengan dolah badwi tengah gigil takut mati, lantak mampuih pi depa........




loklaq

Rabu, 17 Februari 2010

Dji Sam Soe



aku bakar dji sam soe, meletop letop bunyi cengkih makan dek api. aku dengor balik lagu godfather sayu mendayu melayut sedih ada marah ada benci pun ada semua ada kalau nak kata sayang entah tak tahu kat mana nak lemparkan ungkapan sayang ni pada bangsa sendiri tapi bangsa aku sendiri menolak segala kebenaran dan kejahilanlah yang diagung agungkan. jadi nak kata benci pun salah nak kata meluat pun memang aku meluat dengan bangsa malaysia ni pun ada juga. setengah setengah la juga, aku cuba masukkan dalam melodi rasa kelakar tengok percakaran yang macam anjing dengan rimau...


cari mangsa cari pembuluh darah yang besar cucuk jarum dalam urat masuk cecair putih kuning biru dan merah pink. NEGRO buat duit palsu kaya raya kat malaysia, main anak dara melayu bangsa malaysia main anak cina rakyat malaysia mana ada halal haram nak tangkap diorang masuk guna visa pelajar, tak percaya tengok kat starhill atau datang ke timesquare. mak dara mak dara melayu ni bila tengok orang banyak duit tak kira bangsa apa mudah sangat gelap mata terus jual anak. 40ribu rakyat india yang masuk guna visa pelancung hilang menyelinap jadi tokey carpet jadi pembantu restoran, rakyat iran masuk bawak dadah kata juta juta ringgit juga yang kedengaran berita nya, lepas tu dadah tu kerajaan nak buat apa? jual la kat mamat mamat gian atau tokey tokey cina apa lagi, boleh dapat untung. ini semua trik lama.


berita keluar dalam Tv3 astro kata anuar liwat sodomy cucuk bontot seefool, trik lama lagi. gaji menteri menteri hampir 60 ribu sebulan, itu belum masuk cilok kiri kanan lagi, boleh cecah 100ribu gaji diorang ni tiap bulan. elaun itu ini boleh katakan semua free la api air rumah kereta duit minyak semua rakyat yang tanggung, rakyat miskin melopong bodoh tak boleh diajor.


bila bercakap soal agama semua kata dia lah orang yang tahu. tapi yang dok berebut tuhan tu pebenda? macam la tuhan dia sorang yang punya. tau makan tahu busuk la. cina pulak jual pelacur kat menteri menteri dan segala penguasa bandar. burit dapat duit dapat buat operasi takat nama jer. semalam tangkap 20 orang china doll esok malam dilimbungan sampai lagi 100 orang china doll, kastam dapat burit orang atas dapat burit dan duit. sebab tu sibuk buat PKFZ sebab senang turun barang freeeeeeeeeeee dapat burit freeeeeeeee dapat duit lagieeeeee. aku kenal mamat yang kerja kastam. hari hari bawak balik rokok free. itu baru rokok tak campur arak free lagi.



kemarin semalam satu kontena syabu kantoi tapi tuan yang punya lepas, lesap satu kontena syabu. mana bukti? kerajaan simpan. barang syabu tu diorang jual pulak pada penagih pada tokey pada tokan esoknya kantoi lagi 9 kilo ganja, berita keluar dalam Tv dalam surat khabor barang lesap lagi kerajaan punya bahan bukti, katanya la! jual pulak pada cokong jual pada tokey. mana tak 100 ribu pendapatan menteri menteri ni, ketua polis jadi kepala gangster, perdana menteri malaysia ada kes bunuh gadis monggolia.



ohhh malangsial


ps//pic ecah_umee

Senin, 15 Februari 2010

mahu mula dari mana?

tak tau apa aku nak tulis kali ni, kalau takat hal politik ni dah jenuh aku baca dan macam2 persepsi dari blog yang berbagai-bagainya lagi, kalau takat nak merapu nak soalkan pasal bom c4 dah banyak juga kata2 liar dan sumbang yang betul tak betul semua masuk menerjah dalam pala hotak kita..banyak sangak spekulasi yang tak jelas gambaran tak montok macam pak belalang jampi dalam gelok hikmat..

yang jelas altantuya dah mati kena bom, yang jelas teoh mati kena siksa, yang jelas rakyat kena tipu banyak. kalau boleh skarang juga kita haramkan utusan malaysia, surat khabar yang satu ni yang dah lama bertapak dibumi malaysia ni yang dah banyak buat rosak otak orang orang kampung ni juga. bukan utusan yang dulu tapi utusan yang jaman sekarang ini.

ini bukan sungai pahang yang tak pandai menipu. yang airnya bertukar kaler lumpur waktu hujan lebat yang kaler airnya seakan akan boleh kita minum macam air teh. utusan ni meloya betul kalau air sungai pahang yang berkaler lumpur tu boleh lagi diminum tapi utusan ini kalau dibaca boleh muntah sebab meloya betul cerita2 nya...



zulkipli nodin pun banyak juga buat taik pada penyokong pkr sama macam Metro dan utusan meloya, ditemuramah Tv3 stesen grombolan cerita keburukan pkr katanya hormat dengan anuar tapi dibongkar kejahilan dAp. macam gampang............



ishhh mana bulan tak timbul-timbul..mana lagu tak muncul-muncul..

Sabtu, 13 Februari 2010

Kitab Pati Rahsia (Versi Bahasa Melayu Rumi)

Di dalam kitab " Pati Rahsia " karangan Allahyarham Datuk Paduka Perdana Menteri (Gelaran Menteri Besar)Kelantan dalam tahun 1930an, ada menerangkan khadam-khadam ayat ini yang merupakan makhluk atau tenaga yang menjaga ayat-ayat ini.

Pengarangnya seperti tercatit diatas adalah salah seorang ulama besar di negeri Kelantan dan seangkatan dengan Tok Kenali dan kawan karibnya.

Kandungan Kitab Pati Rahsia :

- Prakata
- Nama Allah Yang Maha Besar Lagi Maha Tinggi
- Fadilat Fatihah
- Fadilat "Qul huallahhu ahad"
- Kelebihan Surah Al-Ikhlas & An-Nas
- Fadilat Ayat Al-Kursi
- Ketika Yang Mustajab Berdoa
- Syarat-Syarat Dan Adab Berdoa
- "Ayat Lima"
- Kaifiat Bagi Mendapat Mimpi
- Hizbul Bahr
- Fadilat Dua Ayat Surah Baraah
- Fadilat Selawat
- Fadilat Surah "Inna Anzalna"
- Jalan Ilmu Nafas
- Ayat Tujuh
- Fadilat Surah "Inna A`taina Kalkausar"
- Fadilat Surah Wadhuha
- Fadilat Surah Alam Nashrah
- Fadilat Kalimah At-Tauhid
- Fadilat Yaasin
- Fadilat Surah Al-Waqiah
- Fadilat Surah Al-Mulk
- Hizbun Nasr atau Hizbul Qahr
- Nama-Nama Allah: Al-Mungni, Ar-Razzaq, Al-Fattah
- Kerana Orang-Orang Zalim
- Al-Haq
- Al-Latif
- Mahabbah "Bagi Mendatangkan Orang Yang Dikehendaki"
- Doa Nabi Isa Menghidupkan Orang Yang Mati
- Riadah Ayat Al-Kursi
- Bersahabat Dengan Jin Mukmim
- Riadah Surah Al-Jin
- Doa Membukakan Hati Seseorang Supaya Kasih Kepada Kita
- Riadah "Qul Huallah Hu Ahad"
- Riadah Ya Kariim Ya Rahim
- Khalwat Amalan Huruf Jim
- Kelebihan Doa Burhatiah
- Peringatan Mengamalkannya
- Ayat Lima Belas
- Hizbul Birri
- Hizbun Nawawi
- Kaifiat Memberi Salam Kepada Qutbul Aqtab
- Kaifiat Memberi Salam Kepada Rijajul Ghaib
- Pihak Ada Padanya Rijajul Ghaib (Masa Peredaran Mereka Dari Satu Pihak Yang Lain)
- Faedah
- Faedah Yang Amat Mustajab
- Al-Malikul Quddus
- Syabshah Abu Riyah
- Hari Ahad
- Hari Isnin
- Hari Selasa
- Hari Rabu
- Hari Khamis
- Hari Jumaat
- Hari Sabtu
- Hitungan Mengetahui Tabiat Seseorang Dengan Jalan Buruj Dan Bintang-Bintang
- Bilangan Huruf-Huruf Alif, Ta Hingga Akhir
- Pasa Mengetahui Rahsia-Rahsia Segala Huruf, Khadam-Khadam Dan Khalwatnya.
- Rahsia Huruf Alif
- Rahsia Huruf Ba
- Rahsia Huruf Jim
- Rahsia Huruf Dal
- Rahsia Huruf Ha
- Rahsia Huruf Wau
- Rahsia Huruf Zai
- Rahsia Huruf Ho
- Rahsia Huruf Tho
- Rahsia Huruf Ya
- Rahsia Huruf Kaf
- Rahsia Huruf Lam
- Rahsia Huruf Mim
- Rahsia Huruf Nun
- Rahsia Huruf Sin
- Rahsia Huruf `Ain
- Rahsia Huruf Fa
- Rahsia Huruf Shad
- Rahsia Huruf Qaf
- Rahsia Huruf Ra'
- Rahsia Huruf Syin
- Rahsia Huruf Ta
- Rahsia Huruf Tsa
- Rahsia Huruf Kha
- Rahsia Huruf Dzal
- Rahsia Huruf Dhad
- Rahsia Huruf Dzha
- Rahsia Huruf Ghain
- Pengenalan Khadam Hari-Hari Yang Tujuh
- Kaifiat Berjumpa Dengan Jin-Jin Dan Mendengar Suara Mereka Itu.
- Pada Mengetahui Huruf-Huruf Ramal Tetapi Tidak Dinyatakan Garisan-Garisan Rajahnya
- Faedah Yang Amat Besar Bagi Menyenangkan Hati
- Kaifiat Doa Zalzalah
- Faedah Bagi Memajukan Berjual Beli Dan Meluaskan Rezeki.
- Peraturan Mendapatkan Khadam-Khadam
- Bagi Menghapuskan Cinta Berahi Kepada Siapa-Siapa Pun.
- Khasiat Burung Belatuk Cerang
- Penyudahan

*Syarahan atau karangan kitab ini ditulis dalam tulisan rumi manakala ayat-ayat quran tidak diubah atau diterjemah..


kitab ini dijual terlalu mahal dan tidak setanding dengan ilmunya...


harga 110 semenajung mlaysia
sabah serawak 120
dan brunei 150



fuck kapitalis.............kalau setakat sebegitu saja ilmu dalam kitab ini ia layak dijual dengan harga 10 ringgit saja

Senin, 08 Februari 2010

tak de apa

Berteraburanlah segala apa yang hendak dikata bukit dan helang serigala demokratisme dan kelansungan hidup yang terus berputar putar jadi misteri jadi lorong mengenal dan berserah jujur.





selasa 9feb......



bersilang silang mata melilau lilau mencari sudut sudut kebahagiaan...
suara-suara burung memainkan peranannya, cahaya tembus dari jendela.


.8pagi qabur

Senin, 01 Februari 2010

aku mahu kau juga puas sayang

hanya sampai kan salam diangin lalu buat semua yang hidup buat semua yang mati buat anak anak kecil yang haus menangis dan melapar semakin lapar rintik hujan yang diharap tak turun cuma terik mentari yang membakar kulit ada gerhana siang juga malam ada letusan gunung berapi batu batu lagenda pantai pantai yang nyaman air lautnya biru hitam berkilau kilauan kau kejar dia digaris bawah hingga ketebing curam dan kau lemparkan cekera berduri yang berputar laju melintas angin


ada pelangi juga awan merah putih bertembung mengeluarkan pancaran pancaran unggu seakan biru kau yang duduk diatas kembali kebawah naik semula keatas tetap begitu beberapa lama jiwa kita sama keinginan kita itu kau capai setelah kau daki ia terlalu tinggi


dan semakin tinggi lagi angin atau udara bahagia


ianya tak seperti yang kau harapkan senang memilih senang terpilih semua bukan mudah yang boleh kau fikir banyak lagi dalam lagi yang diluar semuanya akan hancur akhirnya bermula dari hari ini kau berjaya mengecap semua yang kau inginkan bersedia dalam jaga agar kau tak terlalu kecewa ohh kawan

Rabu, 27 Januari 2010

aku mahu meninggalkan kuala lumpur buat sementara waktu..kerana kasih sayang yang tiada penghujung antara aku dan orang tua itu selalu aku pertahankan, orang tua itu sudah sarat dengan kenangan dan ilmu. sekarang tubuhnya dan akalnya semakin lemah.


kerana pandainya dia menjala aku dapat merasa meratah ikan sungai...
aku dihantar kesekolah, diajar cara berperang dengan nafsu dan berdikari kejalan yang lurus.


rajin kerja, jujur, amanah pada percaya orang banyak tidak seleweng bersaudara dengan sesiapa saja selagi ianya bergelar manusia. orang tua itu amat baik tutur katanya tidak pernah aku melihat dia hilang kawalan. selalu dalam sedar membuat keputusan yang itu membuatkan dia dihormati oleh sembilan anak anaknya.


ya .. sekarang dia sedang terbaring kepenatan setelah keringatnya tumpah mengalir kebumi masuk kesungai sungai...




semoga tuhan merahmati seluruh hidup kau wahai pengembara.





Senin, 25 Januari 2010

pesanan buat sang raja

Good Karmas lead to incarnation into higher spheres and bad Karmas into lower. By virtue is obtained ascent to higher planes and by vice, descent to the lower. From wisdom results beatitude, and bondage from the reverse. So long as Karmas – whether good or bad- are not exhausted, man do not attain Moksha or the final emancipation even in hundred of Kalpas. Both good and bad Karmas bind tight the Jiva in their chains. One is the chain of gold and one is the chain of iron. Moksha cannot be attained by man, so long as Knowledge of the Eternal is not attained. 1

{Karma yang baik membawa kepada kelahiran semula ke dalam ruang yang baik dan Karma yang buruk membawa kepada yang buruk.
Tempat (kesudahan) yang tinggi diperolehi melalui nilai yang baik, maksiat pula membawa kepada (kesudahan di) tempat yang ke bawah. Dari kebijaksanaan rahmat diperolehi, manakala seksaan pula dari yang sebaliknya (iaitu kejahilan). Selagi Karma –tidak kira yang baik atau buruk- itu tidak berakhir, manusia tidak akan mencapai Moksha atau kebebasan mutlak biarpun di dalam ratusan Kalpas (kehidupan). Kedua Karma yang baik dan buruk mengikat Jiva (jiwa) di dalam rantaian (sebab dan kesudahan) mereka. Yang satu merupakan rantai dari emas dan satu lagi merupakan rantai dari besi. Moksha tidak akan dicapai manusia selagi dia tidak mencapai kefahaman dan kebijaksanaan (yang membawanya menjalani kehidupan dunia dalam menuju hidup abadi)}



"Yudhishthira said, 'O illustrious one, thou art conversant with all duties and all the scriptures. Do thou tell me, what is truly the friend of mortal creatures? Is the father, or mother, or son, or preceptor, or kinsmen, or relatives, or those called friends, that may be said to truly constitute the friend of a mortal creature? One goes to the next world, leaving one's dead body that is like a piece of wood or a clod of earth. Who is it that follows him thither?' "

Vrihaspati said, 'One is born alone, O king, and one dies alone; one crosses alone the difficulties one meets with, and one alone encounters whatever misery falls to one's lot. One has really no companion in these acts. The father, the mother, the brother, the son, the preceptor, kinsmen, relatives, and friends, leaving the dead body as if it were a piece of wood or a clod of earth, after having mourned for only a moment, all turn away from it and proceed to their own concerns. Only Righteousness follows the body that is thus abandoned by them all. Hence, it is plain, that Righteousness is the only friend and that Righteousness only should be sought by all. One endued with righteousness would attain to that high end which is constituted by heaven. If endued with unrighteousness, he goes to Hell.

{“(Raja) Yudhishthira berkata, “Wahai Tuan yang terkenal dengan kebijaksanaan, Tuan yang lebih biasa dengan segala kewajiban dan ayat-ayat kitab suci. Beritahukanlah kepadaku, siapakah dia sahabat yang sebenarnya kepada makhluk-makhluk yang fana? Adakah bapa, atau ibu, atau anak, atau anak murid, atau saudara sedarah, atau saudara mara, atau mereka yang digelarkan kawan, boleh dianggap sebahagian dari sahabat dalam erti kata sebenar kepada makhluk-makhluk yang fana? (beritahukan juga kepadaku) setelah seseorang menuju ke alam seterusnya (selepas mati), dan meninggalkan jenazahnya seperti sebatang kayu atau segumpal tanah. Siapa yang akan menurutinya ke sana?”


Vrihaspati berkata, “Ia (mana-mana makhluk yang fana) dilahirkan bersendiri, wahai Raja, dan ia mati juga bersendiri; segala kesulitan direntasi ia secara bersendiri; ia secara bersendiri menghadapi apa jua penderitaan yang menimpa ia. Ia tiada peneman di dalam semua perlakuan ini. Bapa, ibu, abang, anak lelaki, anak murid, saudara sedarah, saudara mara, sahabat handai, meninggalkan jenazah tersebut seolah-olah seperti sebatang kayu atau segumpal tanah, setelah berkabung seketika, kesemua mereka beredar menjauhi ia (jenazah tersebut) dan meneruskan kehidupan mereka. Hanya kebaikan (amalan) yang akan menuruti si mati ketika kesemua mereka meninggalkannya. Dari situ, secara jelas, hanya kebaikan amalan itu peneman sejati dan hanya kebaikan amalan perlu diusahakan oleh semua. Barangsiapa yang diberikan kebaikan amalan akan mendapat tempat yang tinggi yang merupakan sebahagian dari Syurga. Jika dipenuhi dengan amalan buruk, ia ke Neraka.”}

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog