Senin, 31 Agustus 2009

yang mereka tahu...

makan minum menipu memburit menjahanamkan bangsa menipu lagi,membunuh menindas kaum memperkosa keadilan merompak harta pusaka bangsa melayu...memperbodohkan kawan-kawan..menipu lagi melancap akal fikiran sampai jadi biol...kitab suci tak de makna..hisap gudang garam surya lagi baik..yang nak buat kita bengong politik kosong politik jahanam sombong pada serombong kejadian melahap mentah daging-daging manusia hati-hati manusia sampai kepada tulang temulang..tak pernah bertemu tapi bicara soal cinta hidup dan kemanusiaan..lagi sial bila melancap bersama-sama dalam talipon konon nk explore tak tahu makna puasa makna hari raya tak biasa dengan zikir berserabut memikir nama tuhan ALLAH tapi itu cuma huruf dan nama... macam kucing dengan anjing berbalah soal rupa kecantikan hitam dan putih kuning dan coklat..sial dunia makin sial..harga tambang pengankutan awan naik lagi harga minyak nak naik lagi harga mas kahwin nak naik lagi harga kebiadapan naik lagi harga kemanusian makin jatuh lagi.

Jumat, 28 Agustus 2009


daripada tiada kepada ada dan daripada ada kembali tiada...............................

Selasa, 25 Agustus 2009

menarik bulan turun kehadapanku

pengajaran yang aku dapat dalam hidup ini kita kena berani..berani bukan membabi buta tapi berani dengan mengikut akal fikiran yang waras..hati menjadi punca segala-galanya sebab disitu bermula niat.buat apa pun semua kerana niat.

aku tak takut untuk mempelajari sesuatu yang baru,buruk ke baik ke kita sendiri yang tau sebab ianya bermula dengan hati.aku hampir-hampir mati kerana terlalu berani.memandu kereta dan mengambil selekoh dengan laju membuatkan kereta berpusing hilang kawalan.mencuba dan terus mencuba,bermoto sampai patah tulang gagah itu juga sesuatu yang berani bergaduh sampai nak terburai isi perut juga sesuatu yang berani bahkan jika sekarang ini aku dihadapkan dengan orang2 yang mahu merompak hak kemerdekaanku akan ku tentang kerana aku tidak pernah terikat dengan hukum manusia.

pernah suatu ketika dulu aku ditahan kerana membelasah seorang lelaki cina dengan kerusi besi.puncanya si cina ni telah menganggu kami yang sedang aman menikmati hidup makanya aku tidak dapat bersabar dengan perbuatannya itu jadi darah pun tumpah kebumi kesimpulannya aku lebih rela mempertahankan hak kemerdekaanku dari diganggu gugat oleh sesiapa pun.aku suka mencabar diri sendiri...apa?? jika sudah ditakdirkan aku mati ya terserah.

kedewasaan mengajarkan aku lebih matang ye matang dalam menjaga hak kemerdekaan diriku sendiri.aku bukan tidak pernah diterajang dipijak dihenyak dihiris dikeronyok dibuli disiat dilempang dipatahkan hidung dipenjara dijadikan hamba pada keadaan dicaci dan dimaki dibelai dikasihi disayang ditiduri sehingga lemas dengan kerenah hidup rindu cinta kuasa harta kemewahan dan segala macam bentuk penindasan kemiskinan didepan mata tak berduit mencuri merompak menagih heroin morfin syabu sedelic actacy menjadi pusher hingga kepada memanjat banggunan-bangunan tinggi menarik bulan turun kehadapanku berbicara dengan angin dan awan berjabat tangan dengan bintang-bintang terjun kedalam laut dan selalu ku berteman dengan malam yang sunyi lagi dingin.

maka kemerdekaanku ini adalah asal usulnya hati dan penglihatanku adalah hak kurnian sipemilik batin.dan jika aku dikehendaki mengangkat senjata untuk berjuang demi sebuah kemerdekaan bagi tanah airku aku rela.

Selasa, 18 Agustus 2009

AKU MUSIK DAN KHAYALAN 8

alam musik dan alam hayal.....................

dari 87 hingga ke tahun 94 aku banyak terdedah dgn musik rock..band2 macam wing,search lovehunter,BPR,SYJ..aku juga pendengar musik melayu asli dan yang paling aku gemari adalah joget,m.nasir masa tu yang masih cool ellycat,zainal abidin yang keluar dari headwind ramli sarip lefthanded rusty blade dan banyak lagi band2 malaysia yang dikira meletop gak la penjualan kaset diorang ni tahun2 tu dan band dari luar pulak seperti beatle bob marley ACDC iron maiden,scorpion,nirvana,metallica hinggalah kepada musik berat mengikut arus peredaran masa..sepultura,morbid angle,mayhem,sodom zombie dan banyak lagi la gambar2 setan anti christ dan lagu2 hantu dan lirik menjurus kepada ketidakpuasan hati memberontak pada ketidakadilan pemerintah,tentang peperangan kisah2 mistik tahyul sajak2 dan ternyata gua memang pengikut aliran musik berat....sampai ke musik punk..kepala mesti berisi

bila dah layan punk dah jadi lain pulak asyik nak gaduh je kejenya..pantang terlangar bahu nak2 pulak klu dah penuh..hehehe gedebe kata orang kelantan..ada gig je tiong terutama malam minggu...masa lagi terus berjalan...........

dan sampai satu hari tu aku diperkenalkan dengan fals oleh seorang tokey kantin tempat aku berkerja.start dari situ aku cari kumpul semua album fals layan sorang2 je..dan dari cerita2 orang yang rapat dengan aku pada masa tu fals ni king dekat indon,yang aku respek kt mamat ni sbb dia ni sampai kena tangkap kerana menyayikan lagu2 perjuangan golongan marhaen kawan2 dia pulak franky shahilatua,sawong jabo,rendra ian antono dan gombloh juga ebiet g.ade jadi kegemaranku selepas itu.

bila masuk line fals musik dah lain..hanya gitar acuostic dan satu dua instrument buat kan lirik lagi menyerlah..tak macam m.nasir..lagu fals lagi mudah untuk difahami lantang menyuarakan keprihatinan terhadap golongan tertindas..dan lagu-lagu cintanya pun positif tak de kecewa sampai menonggeng macam nak bunuh diri hahaha...

apabila mengikut arus peredaran masa rupa2nya peningkatan usia membuatkan kita lebih kool matang dalam memilih cara dan rentak kehidupan itu sendiri..biar apa yang dah berlaku dan berlalu kita jadikan pengajaran dan jangan sesekali menyesal sebab bagi aku kita ni tak ubah bagaikan sedang memahami makna hidup sehingga kita tahu kemana akhirnya kita akan pergi.

bersambung........

Minggu, 16 Agustus 2009

lengan2 kering tak berubah warna

pagi... lenyap sudah lembut embun yg menjatuh kerumput dan dibiarkan telanjang disinar suria. pagi... lepas dari alam malam yg runcing meratah hati..
pagi... damai hari yg terbias disudut resah para pemerintah kalah pada guris kata2 celaan.. longsong dibawa angin badai.kitaran waktu berubah-rubah.. garis tawar dan harum bau kehidupan memenuhi cawan2 kosong.rokok ku hidupkan secara tiba2 dan bara hingap jatuh dilengan kering tak berubah warna.wajah2 semalam yg diratah oleh kerakusan kuasa mengikut hawa nafsu yg lemak seperti gulai pedas hanya perlakuan yang sumbang.

berdiri diatas tapak2 bingung.. kita semakin kalah dah naif dibuai mimpi.anak2 ditakuti oleh hantu2 sejarawan biar jangan ada yg mengetahui apa kisah hari semalam apa lagu kebenaran atau apa akan jadi esok hari.lagi satu pembunuhan telah cuba ditutup dengan bangkai penipuan.kita gagal menjawab segala persoalan.kita kalah dengan hitungan ekonomi yang meruncing.kita lemah menghadapi kenyataan virus yang semakin menebar keseluruh anggota.
nah apa lagi yang tinggal..tulang daging urat2 dan segalanya akan lenyap tanpa jawapan.kita tertipu lagi.

Sabtu, 15 Agustus 2009

dia yang telah membacakan sajak buat rendra..






lelaki hensem inilah yang telah membacakan sajak buat rendra..
tetapi bukan sajak dibawah ye..

sajak buat rendra............

syyyyyyyhhhhhhhh

kata kunci rendra

pemerintah boleh memenjarakanku

tetapi tidak boleh memenjarakan perjuanganku

merak

bulunya kupandang sungguh indah

tetapi sekarang merak sedang terbakar dineraka

angin-angin dari malaysia bertiup

huuuuuuuuuuu

mengumpulkan abu dari bulu tulang dan daging simerak

lalu membawanya kesyurga..............huuuuuuuuuuuuuuuuu

''seandainya pada hari ini kalian masih tetap sengsara seperti biasa tanpa adanya perubahan yang bererti
nescaya nama baik kalian pasti akan hilang
rasa gentar yang ada pada hati musuh pula berganti menjadi berani
oleh itu pertahankan jiwa kalian''

Jumat, 14 Agustus 2009

raja ahmad art galeri






kata suara mengenang simerak yg telah terbang buat selamanya....


RA fine art mempersembahkan ''mengenang rendra''




esok 15 ogos...gua dijemput untuk mengempitakan acara ini 3-5 petang di RA fine art no 6 jalan aman off jalan tun razak kuala lumpur..

abdullah jones..rozen..rahmat haron..mali ..fynn jamal..taj..yusni..azman..meor..pyan habib..siti zainon ismail..rahimidin

akan membuat rendra tersenyum disyurga..datang beramai2.

Kamis, 13 Agustus 2009

ALFATIHAH UNTUK USTAD ASRI..

Aku mula suka dengan beliau waktu mula dengar lagu intifada lama dulu..band nasyid yg bole terkesan dalam sanubari ku..
suaranya lantang dan merdu..menangkap2 ruang hati bila beliau menyanyi dan berkasidah berzanji dan hermmm apa bole buat,masa sudah sampai tak kira muda atau tua pasti akan kembali menemui DIA akhirnya..
video

Rabu, 12 Agustus 2009

rembau form..kampung selomak




jam 11.35 mlm ada lebih kurang 8 hingga 10 ribu pendengar yg masih tetap tidak mahu berganjak dari tempat duduk masing2..walau nak terkencing terberak ditahan oleh diri sendiri..anak2 kecil diajar jangan menangis dengar dgn penuh teliti setiap kata yg keluar dari mulut para ahli mimbar...

Kamis, 06 Agustus 2009

BELANSUNGKAWA ...W.SRENDRA(1935-2009)

PENYAIR DAN SASTRAWAN INDONESIA TELAH PERGI MENINGALKAN RATUSAN RIBU PENGGEMAR PUISI2 DAN SAJAK2 BELIAU

KESADARAN ADALAH BUMI..KEBERANIAN MENJADI CAKRAWALA DAN PERJUANGAN ADALAH PERLAKSANAAN KATA2
KEBERANIAN MENJADI MATAHARI MENJADI MATAHARI MENJADI MATAHARI
DAN KESADARAN MENJADI CAKRAWALA MENJADI CAKRAWALA MENJADI CAKRAWALA
DAN PERJUANGAN ADALAH PERLAKSANAAN KATA2 ADALAH PERLAKSANAAN KATA2...

DAN PERJUANGAN ADALAH PERLAKSANAAN KATA2


SELAMAT TERBANG MERAK INDONESIA........

AL-FATIHAH.

Rabu, 05 Agustus 2009

AKU MUSIK DAN KHAYALAN......7

AKU MUSIK DAN KHAYALAN SUDAH MASUK STESEN KE7 JADI PADA SESIAPA YG NK FAHAM CERITA DARI MULA SILA CARI DI ENTRI YG LAMA..AKU TAK MAHU KORANG SESAT TAK TAU CERITA DARI MULA.... SEPERTI ADA DUA ORANG PENGKOMENT YANG TAK PAHAM TU..... SANGAP DAN JONET... SETIAP KALI ADA KOMENT GUA AKAN BUKAK BLOG2 DIORANG NI UNTUK MEMBACA TULISAN MEREKA PULA TAPI BG DUA ORANG MANGKUK YG BAGI KOMENT NI GUA TK DAPAT BACA JD GUA TAK PUAS HATI.....

DISINI GUA MENGKRITIK PADA HIDUP... PERJUANGAN... KEADILAN DAN MUSIK UNTUK SEMUA BUKAN UNTUK GUA SORANG

BUAT SANGAP DAN JONET JADI LAH ORANG BERANI..TAK PERLU JADI SUCI SBB KORANG DAH MEMANG TAK SUCI

Selasa, 04 Agustus 2009

AKU MUSIK DAN KHAYALAN...

HUJAN PANAS GELOMBANG DILAUT GUNUNG BERAPI DAN KESEDARAN...

timbul semacam satu kuasa yg membataskan aku dgn nafsu yg selama ini menghidup dgn sendri tampa akar hanya bergantung harap seperti pohon menumpang..dan sedikit demi sedikit layu dan mati dibantai oleh kekuatan jiwa,,dgn zikir dan jalan ALLAh saja ianya mampu dihapuskan..

SEGAMAT..KAMPUNG MELAYU RAYA..2000

pagi ku sibukkn dri dengan memotong rumput2 dan lalang yg menaik disekeliling rumah..membakar segala sampah sarap yg membuat busuk dan pencemaran bau.. aku melepaskan marah pada kekotoran diluar dan dalam dri.........sekeliling adalah hutan pohon getah dan jalan masih bertanah merah..

tengahariku pula sibukkan dgn diri membaca berita2 diakhbar dan mengambil anak saudaraku dari sekolah dan membeli barang2 keperluan dipasar berhampiran.. kadang2 mengikut abg besar ketika dia cuti dan pergi mencari rezeki di sungai2 berhampiran..aku sudah tidak mendengar musik dari luar lagi cuma musik dari dalam dri saja yg kupelajari dan kuhafal satu persatu..ianya membentuk satu kesejatian kebenaran hidup dan tk pernah mati.cuaca dan waktu terus berjalan usia ku smakin meningkat..gitar sbagai teman ku dan tuhan meningkatkan kuasa kemahiran pada jari2 ku memetik dan mengalih alih kan bentuk2 nada pada alam tuhan dan diri sendiri..

kadang2 bila malam yg sesuai aku dan abgku pergi mencari ayam2 hutan untuk dijadikan lauk sekeluarga..keberanian dan kemahiran ini memang sudah dikhaskan bagi orang2 sperti kami yg
mengabdikan diri pada kehidupan..langsung tidak mahu ambil tahu status mahu kaya dan berkuasa...rupa2nya kami dirompak oleh gerombolan yg mengelarkan diri mereka ahli politik..

DAN BERMULALAH LAGU2 PERJUANGAN TENTANG HAK KAMI SEBAGAI RAKYAT KELUAR DAN TERUS KELUAR...

lagu2ku telah menjurus kepada kecaman dan pemberontakan,,mana keadilan yg sebenar,,kenapa kami tidak diberi kesamaratan sebagai rakyat,bahkan kami tidak mempunyai tanah pun ..walhal kami adalah rakyat?jadi raja2 adalah orang yg terutama jika kugelarkan sebagai derhaka..menderhaka kepada rakyat sendiri.satu ugama satu bahasa....

Senin, 03 Agustus 2009

tuhan yg gagal.......

bertapa tidak selesanya aku sebagai rakyat apabila ada golongan yg membenarkan atau menyokong kepada satu bentuk hukuman kejam yg bernama ISA.akta zalim dan tidak memberi makna yg baik kepada rakyat dan pada sesebuah negara islam ini disanggah pemansuhannya oleh golongan mengelarkan mereka pewaris negara bangsa dan agama.

kampung buah pala rakyat merayu kepada tuan2 yg berkuasa sepeti raja perdana menteri mufti yang berhidmat untuk rakyat agar kampung mereka tidak lenyap dlm peta negara ini..sayangnya mereka pada tempat tumpah darah mereka ini harus dibela.cuba bayangkan jika negara malaysia ni nk dirobohkan oleh jepun misalnya atau german atau singapura atau amerika atau dari negara apa pun namanya adakah kita akan membiarkan saja.

begitulah juga dgn penduduk kampung buah pala yg sudah menghuni negara kecil mereka itu sekian lama...

perampasan penderaan dan perompakan... rasuah menjadi titik mula segala kecurangan yg berlaku..

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog