Sabtu, 15 Mei 2010

aku musik dan khayalan 14

sebelum2 ni aku perfom mana2 mesti orang bayar, tak banyak pun sikit tapi tak kurang dari 100 keatas, tak kisah la under goverment atau non goverment, pernah juga aku dapat job bayar bulan 2000 satu bulan ada job hotel pun payment bayar terus, abis keja dapat duit hati pun senang, tapi bila dah kuar album dah ada folower, ada show yang tak bebayar!! aku pun heran.


aku dah ada dua album satu mini album bertajuk garisan abstrak 5 lagu, lagu2 dalam album ni sangat rabak dan sangat dapat liputan meluas hingga produser red film bersetuju ambil lagu aku bertajuk hari-hari perang untuk dimuatkan dalam drama kami tahun 2007, dan satu lagi lagu bertajuk garisan abstrak dimuatkan dalam filem gadoh 2009 dibawah nama namron, aku dibayar 400 untuk 2 lagu tu, 400 saja? hahaha murah sgt kan, walaupun aku ada mendaftar dengan MACP lagu2 aku semua tapi aku tak amik royalty pun sbb kawan2, promotion untuk aku juga jadi lebih kurang je la. satu lagi full album c4-llpk. album ni sikit buat aku kecewa sbb aku record track by track mamat sound enginer tu tak pandai nk record life la pulak, katanya susah nak edit vocal nt. macam gampang aku pun heran skali lg. jadi aku tak berapa suka record track by track, album ni nampak kolot macam dibuat2 tapi nk buat apa lagi benda semua dah jadi aku teruskan saja.


baru2 ni aku dijemput oleh frinjan untuk perform di lorong seni putrakaya,.......harap jangan terasa, ini luahan hati aku yang berseni sepenuh masa. aku bukan memilih harga untuk buat persembahan malahan aku tak tetapkan langsung harga bagi setiap persembahan aku. harus diingat setiap lagu yang aku persembahkan ada royalty kalau nak tau, tapi aku malas nak bermenyusahkan sapa2 untuk naik ke opis MACP sign lagu2 aku yang aku persembahkan. begitu aku ni sangat mudah untuk discus pasal persembahan.


bila ada organiser dan ada sponser dan kalian pula dipangil untuk membuat persembahan tak kira la dalam bentuk apa sekalipun itu adalah seni, pasti ada dana yang melimpah masuk, lambat atau cepat duit pasti datang juga, kalau event keraa-jaan ambil masa 3 bulan baru dapat kuar chek, dan kalau event persendirian habis show terus dapat duit. itu selalunyalah yang aku tahu. tapi ini event hari belia under goberment lorong seni putrakaya, nama pun putrakaya atau kayap aku tak tau la kan, macamnana tak ada bayaran untuk artis? bukan maksud aku sorang jer artis, pembikin teater pelukis pemusik penulis juga artis, besar atau kecil nama diorang diorang tetap orang seni dan manusia juga yang mesti diberi perhatian dan diberi habuan bila mereka membuat persembahan. ok kalau yang tak kisah pasal duit, itu aku tak peduli, mungkin mereka ada kerja lain selain berseni dan ada income yang cukup untuk tampung kehidupan mereka. atau mungkin diorang anak orang kaya makbapak dorg ada bilion2 rgt? bagaimana dengan kami yang berseni sepenuh masa? aku pun tak berapa kisah sgt, tapi aku perlukan duit untuk hidup bukan hidup untuk duit.. minyak kereta nak kena tuang juga makan minum kita yang buat persembahan sapa nak tanggung tak kan keluar duit poket sendri kot hahahaaaaa event under goberment atau gobbelman? make sure lepas ni kalau tak ada bayaran jangan panggil aku dan jangan mansion nama aku kat flyers. kalau aku datang sendiri dan nak perform secara sukarela itu lain. lebih baik aku pg busking dah tentu dapat duit. kalau takat nak begambar dan nak glamor masuk dlm FBook baik tak payah. tak kemana pun, sewa rumah nak kena bayar juga beb.


semalam aku tgok berita najis rasak kata dia fund dana untuk belia 10juta ringgit... lepas ni jangan buat alasan tak ada dana untuk belia

6 komentar:

  1. terbaekkkkkkkkk! ...bunyi macam glamer je bro ni tp saya tetap tak kenal-kenal. sungguh kudus seorang saya ini.

    BalasHapus
  2. lama x jenguk brader kat CM... xpe. ada masa wa nk g layan muzik jalanan!

    BalasHapus
  3. aku familiar la ngn muka ko ni... ko selalu main gig ke? serius mcm familiar... roger aku beb..

    BalasHapus
  4. brader ni slalu aku jmpa men kat CM... aku klu trun klmsti x miss g CM. syok gak layan pemuzik jalanan mcm tu.. muzik ada jiwa!

    BalasHapus
  5. aku biasa2 saja kawan tak de glamer2 nye mati masuk tanah juga

    BalasHapus
  6. uuiiih! maroh serupe nage - berapi! ni hape ni - maroh ke orang tapi kabo tok bagi orang terase, he he he.

    hoh, senang2 mari opis keh - pekena teh tarik ngan roti canai. kasi sejok sikit hati tu. he he.

    BalasHapus

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog