Sabtu, 03 Oktober 2009

Pelangi Petang 2

Meli londeh menarik dalam-dalam asap rokok surya yang tinggal separuh,ada berita dari bagan pinang seorang putera umno dipukul beramai-ramai,tapi bukan teruk pun atau ianya sengaja dibuat-buat agar undi akan memihak kepada mereka.pyan masih mengadap botol ubat batuk yang bersambung kaca ubat sakit perut,sudah ada tompok-tompok hitam pada keliling kaca tersebut kerana asap dari bahan chemical yang terbakar menguwap masuk kedalam botol berisi sedikit air.

Hujan sedang berhenti merenyai dan suasana menjadi suram menjejak kesenja,lampu-lampu neon mula menyala kemerah-merahan,ada sedikit asap yang menaik apabila air hujan jatuh menitik keatas lampu yang semakin memanas.

straw-straw kosong yang panjangnya seinci dibakar satu persatu oleh pyan rogol.Meli londeh bangun menuju kedapur dan membuka peti ais untuk mencari apa-apa yang boleh dijadikan pemanis mulut.Dia mencapai sebiji epal merah dan jus mangga,menuang kedalam cawan kaca yang terputus tangkainya kemudian memasukkan kembali sebahagian jus yang tinggal tak seberapa kedalam peti ais.Lagu pelangi petang berkumandang lagi,masuk kali yang kedua tapi chanel yang berbeza.Meli merebahkan punggungnya kesofa yang sudah agak uzur,sofa pemberian makcik Ton yang duduk berhadapan dengan rumah mereka,keluarga makcik Ton berpindah kesubang,oleh kerana lori terlalu penuh dengan barang-barang rumah yang lain jadi sofa itu disedekahkan oleh makcik Ton pada Meli dan rakan-rakannya.

Dilayar tivi masuk hari yang keempat berita gempa bumi dipadang sumatera,mayat-mayat yang mati tertimbus dibawah runtuhan sebuah hotel masih tidak dapat dikeluarkan bahkan ada seramai 50 orang murid yang turut tertimbus juga.

Meli londeh teringatkan Ajip peon yang belum pulang-pulang sejak keluar selepas zohor tadi.Pyan menghampiri meli londeh sambil mengaru-garu lengan setelah selesai membuang sisa-sisa puntung rokok dan straw yang habis dibakar.

''eh kawe pelek gi ko mano ajik ni'kata meli,''tok beso dio buak lagu nih ni...'
ahh ko keno igat''?
ceh lu ni mulut celupar sungguh la''kata pyan''dia ada la tu sangkut kat mana-mana ngan member tu,kita tunggu sampai malam,kalau ajip tak balik gua pegi turut.pyan rogol cuba menenangkan meli''.
lu ada daun pucuk?tanya pyan''gua nak balut bo' sikit ni''sambil meneguk jus mangga dari cawan meli.
tuh''blake tibi tu,dale bekah biru''mu dok cukuk sting lagi ko?pey mu keno sbutey,ubak lagi batu lagi.. hooo mu nih rhogo la,mu baluk kawe nok etek''kata meli dengan nada yang amat mesra dengan kawannya yang seorang itu.
pyan rogol hanya tersengih sambil meraba-raba bekas biru belakang tivi.

Suara sudirman sayup-sayup keluar dari corong radio dari dalam bilik yang pintunya separuh terbuka mendendangkan lagu pelangi petang.Azan maghrib berkumandang melenyapkan terus suara itu lalu menerjah masuk ketelinga dua sahabat yang terhalusinasi.Meli menyambut setiap bait puisi suci yang diamatinya.Pyan khusyu memilih daun pucuk nipah kering.Ada sedikit bunyi guruh merengek manja dikejauhan gerbang langit.Ajip peon belum pulang...........

11 komentar:

  1. kaw2...
    batu + daun + biji
    khayalan tingkat tinggi...

    BalasHapus
  2. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  3. sludge..terbang terus..

    petak .. orait

    BalasHapus
  4. bro. citer ni best. jeng jeng

    BalasHapus
  5. oiit...nick!!! Watak aku manerrr???

    tulis lah sambungannya.....Ajip Peon dengan LeeSlimShady masih tak pulang lagi dari menebar jeramak di sungai purtan...

    cam??? o.k tak?

    BalasHapus
  6. tulisanyg hari demi hari semakin mantap..menyentap!

    BalasHapus
  7. HAHAHAHA SAPA LA YANG BODOH SANGAT PASTE COMENT NGOK NI...HOIII PI TANAM BELACAN LA LAGI BAIK HAHAHAAAAAAAAAA

    YOY..BOLEH BLAH..VERSEWEL..ROMSAM..KETANJIN...

    HAHAHAAAAAAAAAA KELING PARPU KARI YANG BUAT KOT...HEHEHEEEEEEE

    BalasHapus
  8. terompah...saja lepas gian menulis

    limshady..watak lu akan muncul nt

    BalasHapus
  9. kembara..:D

    rahmat....tak de mende2 ni gua saja ikut naluri

    BalasHapus
  10. ctito best nih. Ingat zame mudo2 kawe...

    Hanyut...Bgetar...tertido rokok surya masih nyalo... habih blube sofa...

    BalasHapus

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog