Minggu, 18 Oktober 2009

aku musik dan khayalan 10

AMBO ADO DIDALEY API,AMBO ADO DALEY LAMPU, AMBO ADO DALEY LAUT DALEY POKOK-POKOK KAYU,DALEY MATAHARI DALEY TANOH, AMBO ADO DIMANO-MANO SAJO.


Zam langit, gua rasa nama ni memang sesuai dengan orang nya yang selalu berilusi boleh berbicara dengan roh beliau yang keluar dari tubuh. Dan juga yang memiliki bintang dilangit. Tapi itulah zam yang pernah melihat sendiri rohnya dan bercakap-cakap dengan roh itu sewaktu waktu dia amat kuat mengamalkan zikir ALLAH. Bagi gua itu semua tak penting yang penting kita diterima oleh sang pemilik batin sebagai manusia yang baik. Tetapi gua tidak pernah menolak kebenaran, jika sesuatu yang benar-benar dan sungguh-sungguh kita lakukan pasti kita akan temui kejayaan atas apa yang kita maksudkan untuk mendapatkannya.


Setelah beberapa jam dari kuala lumpur ke terengganu, kami sampai di stesen bus besut. Jam sudah menunjukkan pukul 1.30pg lebih kurang waktu malaysia timur, gua yang tak pernah sampai ke besut agak terpinga-pinga dengan keadaan malam dan kawasan baru. Tuan teksi sapu sudah bersedia membawa kami ke destinasi yang dituju, sebut saja kemana arahnya, asal bayarannya setimpal dengan tempat yang hendak dituju. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 45 minit ke batu 13, tempat dimana ada orang yang hujah dari zam langit tidak pernah mati-mati tu hahaha


Jauh kedalam hutan, sejuk malam mula mengigit mesra batang tubuh gua yang dah mula lekit dek peluh waktu busking tadi petang, alam raya menyambut kedatangan kami dengan riang ada bulan 13 terang benderang dilangit, bintang tersusun, tuan teksi beredar meninggalkan kami membawa pulang habuannya buat anak isteri.


Suasana sunyi, sejuk dikelilingi hutan dan ditengah-tengahnya terdapat sebuah penempatan yang unik sekali, gua diberitahu bahawa tanah ini telah diwakafkan oleh pok jusoh yang telah mati dan dikebumikan ditanah itu. Zam langit membawa gua ke sebuah rumah yang dikatakan nya sebagai tempat persinggahan bagi pemerhati seperti gua. Ada banyak rumah-rumah papan yang didirikan juga selain dewan tempat perhimpunan. Gua nampak persekitaran disitu amat bersih walau dalam keadaan yang serba kekurangan.


Sambil gua baring-baring gua membayangkan macamana rupa orang yang tak mati-mati tu, apa dia buat? ilmu apa dia pakai? dia kebal ke? atau boleh terbang macam superman ke dia?



isshhh...


p/s ;;otak pun sudah penat, gua cari pot la mana-mana nak rebahkan badan, jam pun sudah 5;52 pg
nanti gua sambung k "pok jusoh cuma nama samaran je''

6 komentar:

  1. mati...apa yg mati sebenarnya?

    BalasHapus
  2. bro. kalau lu pegi beguru. kirim salam sama dia ya.

    BalasHapus
  3. hahaha gua berguru dengan tuhan je la snang nt gua kim salam kt tuhan lagi afdal hehehe

    BalasHapus
  4. ambo ado telingo..ambo denga lagu demo..ambo pun royak..sedak!

    BalasHapus
  5. org yang tak mati2 tu bole minum kopi rasa telo bro..hebat dia tu...

    BalasHapus

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog