Selasa, 05 Oktober 2010

Perjanjian dengan iblis (I)

Bagian yang terakhir dari cerita pak leman orang minyak memang sangat nakal, orang minyak buat aku geli geleman bila malam bulan gelap datang..semua rumah-rumah menyalakan pelita minyak tanah ada juga yang menggunakan lampu gasolin sebagai penerang kamar usang. hutan pokok getah sekeliling kampung amat menyeramkan bila malam menjelma. tak ada kuasa eletrik, jalan2 berbatu lumpur merah hitam, burung2 hantu berterbangan hinggap dipohon jati, kelelawar juga riang bebas mencari makanan.




semalam baru 9hijrah haribulan melayunya 17oct ada beduk kedengaran dari surau berhampiran, bulan gelap. dari cerita yang disampaikan dari mulut kemulut orang orang kampung bahawa orang minyak menyerang lagi habis semua pakaian dalam anak2 dara kampung yang bersidai dianjung rumah hilang. bak kata pepatah pantang ada yang baru semua lesap. Anak dara haji mael yg sulung belum pandai beromen menjadi mangsa rogol orang minyak yang pertama berlaku dikampung itu. Anak Pak abas ujung kampung tepi simpang empat sorang kena rogol juga dengan orang minyak, apanamanya err si liyana anak usin gagap pun kena rogol juga masa mandi malam selasa lalu. Angkara orang minyak makin menjadi-jadi. pantang ada anak dara yang lalai abis kena rogol. aku masih duduk dalam gelap diluar anjung rumah, memerhatikan sekeliling, mendengar paruh belatuk mengumpan serangga keluar dari sarang. suasana dingin.





Orang2 kampung membuat kumpulan2 kecil berjaga waktu malam bergilir-gilir, 17oct malam khamis legi malam hantu hantu keluar merayau kata mak bidan, bersila mengunyah sirih. Orang tua itu kelihatan lebih muda dari umurnya yg sebenar bila wajahnya samar2 disuluh cahaya pelita. Dua hari yang lalu aku tak boleh tidor jadi untuk menyedapkan kepala yang kosong aku bertamu kerumah mak bidan tok jah. layan kopi dengan sirih ada rokok daun nipah buat aku stim nak menyembang dengan bidan tok jah. ''mana ada hantu-hantu ni tok jah kataku'' si wadi cucu tok jah yang bungsu yang dari tadi ralik mengulangkaji pelajarannya mengesot dekat sebelah kiri aku. Budak tu baru belasan taun kamu jangan menyakat dia kang demam susah pulak dia nak ke sekolah. tok jah menjeling ke tepi almari tinggi disatu sudut ruang rumah. bulu roma ditengkuk aku mula naik. aku hisap dalam2 rokok gulung sambil mengunyah sirih. sekali sekala ada terdengar suara bayi menangis minta susu. entah anak sapa, yang aku tahu ada dua tiga ibu yang baru melahirkan dalam dua tiga bulan lepas. bidan tok jah tersenyum lebar bila ada orang perempuan yang masih memerlukan khidmatnya untuk menyambut kedatangan orang baru. ''tok tau pasal orang minyak? tanyaku. ''Apa pulak tak taunya, orang nak sedap!! buat2 janji dengan iblis, jawabnya selamba. kalau tak dapat malam ni malam esok dia dapat juga.'' sambungnya lagi. ''dapat apa tok? tanyaku. '' dapat pantat la katanya. aku ketawa, wadi cuma tersengih2 mendengar malu malu. ''Aku tau sapa.'' katanya lagi. wajah tok jah berubah serius. matanya tajam berkilau. angin meniup langsir tingkap yang terbuka separuh.





Aku terdiam meneka apakah tok jah tau benar siapa yang membuat perjanjian dengan iblis itu.

2 komentar:

  1. Bro..
    ni cerita betol ke rekaan semata-mata??
    harini baru 6okt..
    tp cerita tu 17okt..

    BalasHapus
  2. daripada berjanji dengan iblis, lebih baik serah habis.

    BalasHapus

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog