Rabu, 11 November 2009

pelangi petang 3

zulkifli cabar sivarasa, sivarasa belum jawab itu cabaran. Meli londeh sedikit marah bila najib razak jual saham beras pada cina,''kan cino tu negaro komunih buak gapo, kato tok leh bebaik dengang komunih, ching peng tok leh nok kelek ko malaysia gilooo.'' Pyan rogol masih tidur. Jam dah menunjukkan pukul 9.55pg. Oleh kerana terlalu stim lepas kena sebalut dam kedua sahabat itu tertidur diruang tamu rumah. Meli merunggut sesorang sambil menuju kebilik air, ''cehh mu ni pyan kata nok g cari ajip.''



Suasana didalam kebun kelapa sawit.



Ajib yang dari tadi memang susah nak difahami tiba-tiba bersuara ''mal cuba ko kol tokan, biar betul dah lama ni kita tunggu dari semalam tak sampai sampai lagi nih.'' Rokok surya 16 tinggal 3 batang lagi.
Kamal diam, sebab masing-masing dah sangap. Badut pun ada sekali, cuba mencelah ''kita kena dulu la, kaweh ada sikit ni, cukup la untuk tahan gian. Ajib peon bangun ''mana?'' jom mal sangap ni''. Badut mengorek ngorek celah Zip seluar jeans cordroy yang dibeli masa turun ke chow kit minggu lepas. Badut keluarkan straw sepanjang lighter cricket yang berisi serbuk warna kuning pekat. padat. "huii mana lu dapat ubat kuning ni dut?" tanya ajib. Badut diam. Kamal yang tadi diam terus mendekat, mukanya tiba tiba berubah, kalau tadi macam kucing mati anak tapi sekarang sudah macam kak mah yang baru lepas main dengan pak cu dalam kebun getah dua hari lepas. Masa tu pak cu dengan kak mah tak sedar yang pokcek tengah skodeng diorang main. Apa lagi heboh la satu pot kisah pak cu dengan kak mah projek dalam kebun getah. Ubat kuning johor memang stim.



kamal duduk mendekat.



''ceper'' kata badut, ajib mengeluarkan tutup botol aluminium yang berikat dawai, ''mal aok ada sirim'' tak de kan'' kalau nak chess tak cukup ni'' keh ada dua sirim, aok masak air panas dalam ceper keh te, lepas te aok cuci sirim kaweh skali dua-dua cuci dengan jarum skali, getah hitam tu lapik plastik sikit. Kamal tak membantah dia tahu barang tak berapa ada jadi kalau chess kena pakai banyak, lebih baik guna sirim baru melanton otak. Badut tuang separuh ubat kedalam ceper ajib sebahagian lagi disimpan untuk ketika terdesak nanti, ajib masukkan air dua sirim kemudian ajib bakar ceper sampai air menggelegak dan ubat turut sebati dengan air, ajib masukkan pula sedikit keratan puntung rokok untuk dijadikan filter, setelah selesai badut membahagi bahagikan cecair yang kekuningan dalam tiga batang sirim sama rata. Mereka bertiga duduk dalam bulatan, kawan yang sehati sejiwa susah dan senang bersama duduk memacak sambil tunggu udin tokan sampai. Stim, baru sepam kamal main darah, tiba-tiba kamal muntah, bersembur macam hos air yang datang terpancut bersama angin ketika musim kemarau. ''tu la aok gelojoh, slow-slow la'' kata badut. Ajib bakar rokok surya, ''amik soon'' kata ajib sambil menghulurkan rokok surya pada badut, badut hisap dua tiga pam bagi kamal pulak. Jarum masih terpacak dilengan, kamal menyedut rokok surya dalam-dalam. Setelah semua selesai mereka mencuci sirim dan jarum sampai bersih.



''kumeniti awan yang kelabu
kutempuhi lorong yang berliku
mencari sinar yang menerangi
kegelapanku''



Stim'' kata kamal, badut menyandar pada pokok kelapa sawit. Ajib mengaru-garu tengah belakang dengan batang senduduk.



Udin tokan yang selalu suply barang belum lagi nampak batang hidung, hari dah meninggi. Suasana dalam kebun kelapa sawit milik husin lembu nampak tenang, lepas hujan pagi tadi rumput nampak basah lagi batang kelapa sawit pun masih hitam basah dek air hujan. Ajip peon kamal dan badut lentok kena ubat kuning johor. Dari semalam ajip belum balik, melekat kat dalam kebun sawit, tidor dalam khemah yang dibina dari guni baja dan pelepah kelapa sawit tunggu udin tokan. Belum habis rokok surya sebatang ajib peon dengar bunyi moto, ''Sampeiiiiiiiiii'' jerit ajib. Udin sampai dengan moto phanter jerung, dan dua biji moto Rxz-catalyz, nuar gemuk dan embong. Udin bawak awek dia rina. Nama sebenarnya sharifah shaharina lawa bebeh.



"weh mu ni semalam kata nok gi cari ajik, hooo beraq, pah guano ni nok gi ko tok se?''
Meli londeh mengata pyan rogol yang tengah mengeliat gaya ular daun.
''erhhh dia tak de kol lu ke?'' errr nanti jap gua on jap'' pyan memang sentiasa ada stock. Meli londeh mengalah, ''hoo nih sepuluh ghiaa, mu potong ko kawe sikik''
''boleh, apa de hal, lu tolong baloot rokok daun tu buat layan'' kata pyan.







''Kupercaya pasti suatu masa
sang suria kan menyinar jua
membawa harapan yang menggunung bersamanya''

11 komentar:

  1. Gua tunggu jer lu nak sambung ke tidak citer ni, kalau ada sambungan, lu citer la si rina kena belasah beramai-ramai dalam kebun sawit.

    ha..h..ha.. gilo mu...

    BalasHapus
  2. scene hok isa cadangkan tu memang masyuk nik...hahaha..

    BalasHapus
  3. memang true la dulu-dulu bro..
    meremang keh bace ceite aok ni..
    sambung sambung..hahahaha...

    BalasHapus
  4. izattty...

    hahha kt blog nikbinjidan ni apa2 pun boleh tuliss tak de masaalh nyeee :)

    trima ksih krana dtg melawattttttt yeeee

    BalasHapus
  5. ha!ini cerita kalau masuk rtm 18pl!

    BalasHapus
  6. HAHAAAAAAAA kasi picahhhhhhh... klu ada yang nak buat filem gua sanggup jadi mat gian tuuuuuuu hahahaaaaaaaa

    cerita ini bersangkut paut dengan yang mati dan yang masih hidupppp

    BalasHapus
  7. Cheh nik..mana watak gua arghhh........

    BalasHapus
  8. haha tgu la nt ada lagi gua sambung hahahaaaaaaaaaaaa panjang lagi ni critanyaaaaa

    BalasHapus

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog