Selasa, 24 November 2009

dari pasar seni kewangsamaju 2


Orang-orang politik yang menolak ching peng dari pulang ketanah tumpah darahnya, bukan rakyat bukan anak muda seperti aku bukan pakcik hasan yang jual jagung tu bukan makcik melah yang kutip tin dan bukan juga simaniam yang kerja estet dipagoh sana. Akibat dari perbezaan pendapat yang besar dan rakus muhyidin dan rais yatim lebih rela mengangkat penjajah british sebagai hero mereka....rakyat tidak!!




Tiba-tiba suasana sunyi sepi, terasa lama benar tren dari utara sampai, jam sudah menunjukkan pukul 11.00mlm. Aku masih berdiri dijeriji berwarna biru muda, lagak menyandar kebelakang dengan gitar dan syakila yang berada disebelah kiriku. Angin bertiup sedikit garang hinggakan rambut syakila tersibak kemukaku. Wangian bunga tanjung membuatkan fikiran menjadi tenang dan damai.




''sejuk.'' perkataan itu keluar dari mulut syakila, suaranya seakan merayu dikasihani... Aku terasa ada bias hujan yang dibawa angin menyapa ke kemukaku sebentar tadi.




''ohhh, nah pakailah baju ni.'' aku membuka jekat askar yang kupakai dan menghulurkan padanya.




''ehh...tak pe la, buat susah je nanti awak pulak yang kesejukan''




Walaupun dia menolak malu tapi aku sebagai lelaki tough tetap akan melindungi dan memberikan servis yang terbaik buat orang-orang yang memerlukan perlindungan dariku, Aku membalutkan tubuh bersaiz M yang sedang dalam kesejukan itu dengan jaket. Dia tidak menolak dan peristiwa itu membuatkan kami bertentangan mata, dan jarum waktu seakan terhenti seketika, dalam beberapa saat saja aku dapat melihat kesunyian yang amat dalam pada wajah seorang gadis cantik seperti dia. Entah..... dia benar-benar jauh




''haha maaflah jacket tu dah lama tak basuh.'' ada rasa malu juga sebab..iye la dengan keadaan gadis yang secantik dia terpaksa menghidu bau masam peluh lelaki yang melekat pekat dan rabak seperti aku.




''tak pe, emmm dah berapa lama simpan rambut tu?'' dia memulakan bicara.




''dah lebih empat tahun, tapi dok macam ni je, tak nak panjang-panjang mungkin jarang diberi kasihsayang kot hahahaaaa.'' aku bagi jawapan yang simple. Memang aku jarang sesangat sikat rambut. Bermula dari episod percutian dan Gig dipulau redang dalam tahun 2005 bersama Meor. Pertama kali tu juga aku jumpa dengan Dome aie tokeikedai, seorang photographer yang sekarang amat berjaya dan terkenal.




''Bunga suka'' ucapnya. Ehh biar betul ni tadi syakila ni 'Bunga' pulak mana satu nama dia ni? ada dua nama ke? tapi ok la kalau dia suka, aku lagi la beratus kali suka sesangat la. Aku senyum, nak jugak aku pasang rokok surya 16 batang yang aku beli dikedai mamak tepi corner sebelah bus stand tadi, tapi takut pulak nanti akan merosakkan bau wangi bunga tanjung yang membuat damai dan tenang yang kami alami ini.




Suasana yang sunyi sepi tadi riuh semula dengan suara-suara dan tapak kasut orang yang sama-sama ingin menaiki tren dari pasar seni menuju ke destinasi masing-masing. Ada juga mata-mata liar sipenumpang yang memerhatikan aku. Nampak macam pelik dan dengan muka separuh penat berkerja atau mungkin belajar atau mungkin baru lepas memadu asmara dengan pasangan dihotel-hotel murah kawasan petaling street dan pudu.




Aku, ''errr Bunga? kenapa, ada dua nama ke? ehh wangsamaju tinggal seksyen berapa ye? tinggal dengan sapa?




"seksyen 2 belakang sekolah, rumah kampung je, nama saya syakila tapi mak memang panggil Bunga sejak dari kecik lagi, Bunga anak tunggal tak de adik beradik lain, sekarang ni tinggal dengan mak berdua aje, ayah dan meninggal. lupa la nak tanya, nama awak sapa?




''ohh maaf pasal ayah awak tu''




''tak pe lagipun dia pergi waktu Bunga umur 2 tahun setengah dulu.'' Dia senyum tapi masih nampak kehilangan.




''laaa........ kita sama la duduk seksyen 2, tapi ada rumah kampung ke kat situ, tikus besar-besar kan kat sana hahaha errr nama saya nik'' Aku menghulurkan tangan dan bersalaman dengan sicantik itu, tangannya sejuk benar. Mungkin suhu pada malam tu dinggin membuatkannya jadi begitu.





"muka nik manis''









''hahhhh??''













to be continue.......:D

10 komentar:

  1. woiittt... tangan dia sejuk... bro...

    jeng..jeng..jeng.... lu tak nak kenalkan dengan gua ke...?

    BalasHapus
  2. oittt lu firsttttt hahaaaaaaaa

    BalasHapus
  3. oittt lu seconddddd... hahaaaaaaaa

    Gua sentiasa first kat sini..

    Esok gua hadiahkan lu satu lagu untuk lu dengan awek khayalan lu itu....

    Pastikan lu first.... kat blog gua...ha..ha..ha...

    BalasHapus
  4. Al Quds Travel Welcome You :-

    "AL QUDS TRAVEL FAIR 09"
    Date : 10,11,12 December 2009
    Time : 10.30 am - 10.00 pm
    Venue : Ruang Legar KB Mall K.Bharu
    Organizer : Al Quds Travel Sdn Bhd
    Official Radio : THR Gegar FM
    Tel No : 609-747 9999

    Diskaun hebat untuk semua
    pakej pelancongan!!!

    BalasHapus
  5. bunga..?
    warisan wanita terakhir tuuu....
    layan nik. gua dh naik syok ni..
    hahaha

    BalasHapus
  6. heeeeeeeeeeeeeee heeeeeeeeee heeeeee
    heeeeeee <---gua tlg bunyikan cara bunga mengilai nanti..hahahhaha

    BalasHapus
  7. ala baru nak layan kasi sambung huhuhu

    BalasHapus
  8. AHAHAHAHA.Gila lahhhhhhhh.Pewittt.

    BalasHapus
  9. aiceh..

    indah sgt cerita romantik lu ni..
    baik2 nik.. benda2 indah ni la yang selalu berakhir dengan tragedi..
    wahahahahaha..

    p/s: jaga2 cik salmah!! auw!!

    BalasHapus
  10. fulamakkkk....bunga indah tu,,,,kekek

    BalasHapus

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog