Jumat, 20 November 2009

Aku musik dan khayalan12

Aku rasa ada payah juga kalau kita mencari benda yang tak nampak tapi ada, silap-silap boleh putus urat otak jadi gila hahahaaaaaaaaa. Aku bukan tak biasa tengok orang yang sampai isim sebab telah fana dalam dirinya sendri. Dan dah banyak juga kisah-kisah yang telah dikhabarkan oleh orang-orang lama.



Masa aku baru berusia delapan tahun, aku selalu mendengar abah aku mengajar dan bersembang dengan 2-3 orang kenalannya tentang benda yang tak nampak tapi ada. Bukan sekali tapi banyak kali sampai aku tertidur atas riba abah pun ada sebab kekadang sampai pukul 3-4 pagi mana ada aku tahan nya dah mata ni mengantuk sesangat la, diorang tak pe la ada kopi lepas tuang tuang duk cicah biskut kering jadi penyedap. Aku pun jadi sedap la dengar tapi tak masuk apa pun, iye la masa tu kecik sangat lagi sunat pun belum hahaha. Zaman tak de letrik kat kampung cuma pakai pelita minyak tanah.



Bila aku dah besar panjang ni batang pun dah panjang dah sunat aku cari sendiri la, kitab-kitab dulu semua tulis dalam jawi mana aku reti baca nya hahahhaaaaaaaa takat merangkak rangkak baik tak payah cari je kitab dalam bahasa melayu rumi lagi senang faham.



Aku ada juga la bukak-bukak kitab-kitab abah aku dulu, cuma ye la abah aku ni kalau dengan anak dia sendiri dia tak pulak cerita bab-bab yang dalam-dalam ni cuma luaran nya saja la dia bagitau nak tak nak aku terpaksa la cari sendiri merantau sana sini sampai pergi jumpa ayah pin pun ada hahaha tapi ayah pin tu dah level atas langit sangat tak sesuai la dengan aku kan.



Aku memetik dari kitab Rasul yang disalin semula oleh Ibrahim Bin Shaari Taman seri pengkalan alor Gajah Melaka yang berbunyi:



Hu Wallah Hu Wallah
Zat Allah segala tempat
Ahdiah zahir Tuhan
Hu bernama Kunhi Zat
Makna Hu mengaku diri
Tuhan sendiri Rabbun Hadrat
Hu Wallah Hu Wallah
Zat Allah segala tempat
Wahdah zahit tuhan
Allah bernama Kunhi Zat
Wahdiah zahir Tuhan
Rahman bernama Kunhi Zat
Makna Rahman Tuhan murah
Dengan mudah sampai di Zat
Hu Wallah Hu Wallah
Zat Allah segala tempat
Didalam arwah zahir Tuhan
Munauwir bernama Kunhi Zat
Makna Munauwir menerangkan alam
Zatul ikram segala tempat
Hu Allah Hu Allah
Zat Allah segala tempat
Alam misal Zahit Tuhan
Munauwir bernama Kunhi Zat
Makna Munauwir merupakan
Diri sendiri langki tempat
Hu Allah Hu Allah
Zat Allah segala tempat
Alam Ijsam zahir Tuhan
Zahir bernama Kunhi Zat
Makna zahir sudah nyata
Zatul Qudus segala tempat
Hu Allah Hu Allah
Zat Allah segala tempat
Di Alam Insan zahir Tuhan
Jamik bernama Kunhi Zat
Makna Jamik Tuhan Berhimpun
Sudah terhimpun didalam Zat





p/s::posting ini bukan untuk memegah diri cuma untuk dikongsi bersama.

lailahaillaanta subhanakainikuntumminazzolimin

salam.

4 komentar:

  1. senang2 nti bleh kot gua boro kitab tu..
    hehehe

    BalasHapus
  2. kalau betul mahu bermegah pun, aku rasa tidak salah. pujian untuk yang Atas perlu untuk dimegah - megahkan. kau berkongsi sesuatu yang baik.

    BalasHapus
  3. eskep...: tidak ada apa yang nak kita megah megahkan sebab semuanya bukan kita yang punya

    andai manusia itu semua mengerti aman sejahtera lah hidup ini..tetapi allah sendiri sukar diramal rencananya


    aku: bila semua dah selesai nt bole aje haha
    buat copy la simpan tuk anak cucu :)

    BalasHapus
  4. bayangkan petikan kat atas tu lu lagukan, hui...

    BalasHapus

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog