Jumat, 30 Oktober 2009

aku musik dan khayalan 11

Gua hisap rokok sebatang bangun dari tidor ahh malam gua tidor kt situ gua mimpi basah main dengan pompuan mana tah rambut ala-ala rebonding tak siap, zam langit tak tau pg mana, gua bukak pintu matahari dah sikit naik cuaca cerah tak ada petanda hari nak hujan semua bahagia, gua tinjau-tinjau dari atas rumah papan mencari penyedap mata, ada dua tiga orang awek belasan tahun senyum-senyum kat gua lalu depan rumah papan, gua tegur nak pg mana diorang cakap nak kekedai dalam loghrat terenganu. gua habis rokok sebatang gua pergi mandi hadas mandi wajib, gua yakin.


Matahari dah tinggi, hari ni hari sabtu orang akan kumpul kul 3 kata zam langit, gua lagi sekali jadi serabut kumpul pebendanye pulak ni....perut pulak dah bunyi, jap gua nak keringkan rambut, nanti kita pegi minum kat kantin beritahu zam pada gua, ok jawab gua.
sampai kat kantin orang semua pandang gua macam rusa masuk kampung gua salam semua yang ada kat dalam kantin masa tu, dan sempat bertemu dengan lee space yang baru bangun tidor dengan tak mandinya mengadap tea sama nasi lemak.


diam#


Semua buat hal masing-masing mengadap juadah gua tibai nasi lemak dua bungkus dengan milo tarik kawwwwww, murah rasa nak tambah secawan lagi tapi segan pulak nak order. Semua barang di kantin tu murah tak macam key ell harga melambung, nak makan pun agak-agak je.
Lepas habis rokok surya sebatang zam ajak gua jumpa tok ayah, orang keramat yang kata zam tak pernah mati tu. Masuk dalam dewan perhimpunan keramat dewan tak siap, tuhan apa gini dewan murah tak ada skrin besar napa tak ada projektor, cehhh dalam hati gua gini rupanya ayah pin tua nak mampus kurus kering duduk atas kerusi tengah mengadap video dia yang kat bali tu, ayah pin baru balik dari bali mengimamkan seluruh penganut hindu dibali, gua terpegun jugak tengok begitu ramai orang menyanjungi tok ayah pin. Dalam video tu ada lee space sama acik satu kumpulan DGC sama bini dia yang macam anak mami tu lawa siol.......


Petang pukul 3 lebih semua pengikut ayah pin dah masuk dalam dewan yang tak berapa siap tadi, lebih kurang 30 kaki panjang dan 10 kaki lebar gitu lah ahhhh gua tak peduli itu anggaran gua je yang penting gua dapat tengok apa diorang buat kat sana. Orang ramai dah berkumpul, ada dalam 100 orang lebih duduk bersila campur laki pompuan tapi duk lain-lain pot la ada jarak. Sekejap tu ayah pin sampai dengan dengan pengiring-pengiring yang cantik-cantik muda berseri anak dara semua, kata ayah pin ini semua puteri dari kayangan duk kipas-kipas ayah pin sebab hormat atau memang dah setia jadi gundeknya.


Satu persatu persoalan ditujukan pada ayah pin, ada yang bilang dia dapat keris sakti yang boleh terbang, dan boleh bawak dia terbang sekali. Ada yang mengajukan masaalah rumahtangga ada yang nak tahu bini dia nanti sapa ada jugak yang tanya pasal cerita ayah pin dibali dan sambutan masyarakat bali pada ayah pin, hahhhhh gua diam tengok perati dengar apa yang ayah pin jawab pada soalan-soalan tadi. Zam langit pakai jubah warna hitam, dan jubah tu cuma pengikut setia ayah pin yang ada bintang dilangit nun saja yang bole pakai orang biasa macam gua ni jangan harap.


Zam suruh gua tanya apa yang nak tanya pada ayah pin, gua pun bertanyakan mimpi gua yang misteri tu, walaupun gua sudah dapat jawapannya dari sifu gua tapi gua saja nak tengok dan dengar jawapan ayah pin pulak. Korang tak payah tau la apa gua tanya tapi ternyata jawapannya yang mengecewakan gua. Ayah pin mengaku orang yang datang dalam mimpi gua tu adalah dia. Cehhhhhhhhh kalau macam tu apa yang bukan dia kalau dah dia ada dalam api dalam air dalam batu dalam tanah dalam asap rokok dalam mee goreng dalam nasi lemak dalam ayam dalam laut dalam angin dalam pokok kayu dalam hujan dalam awan dalam daging lembu dalam botol whisky dalam air kencing dalam taik dalam taik dalam taik dalam taik dalam taik semua dalam semua dia ada.


Mana ada cakap soal agama, soal hati soal insan soal zikir puasa tubuh zat rasa makrifat hakikat ini lebong, ini tipu ini manipulasi, ini buang masa, beribu orang kena tipu tua muda kecik besar laki-laki perempuan doktor lawyer pensyarah guru agama orang kampung orang bandar semua kena tipu. Tapi jangan harap la dia boleh tipu gua.


diam#


Senja berlabuh semua orang-orang tua muda kecik besar laki-laki perempuan semua keluar dewan menuju kekantin ada yang terus balik kerumah, gua hangguk-hanguk macam iye-iye. Mata gua masih mencari wajah-wajah gundek ayah pin yang lawa-lawa manis-manis yang gua curi-curi pandang masa dengar lebong ayah pin tadi. Manisah, memang manis muda berseri, dara gua tak tahu ada ke tak lagi. Gua makan roti sama air milooooooo kawwww secawan. Ayah pin datang semua orang bangun tanda hormat konon. Ahhh gua tak peduli gua makan tapi zam langit tarik gua berdiri, terpaksa, sial' bersurah dalam hati. Manisah tu kata zam ayah pin punya. Terus gua buat muka, sumbat roti dalam mulut, habis-habis rokok surya dua batang gua blah.


Malam mendingin gua dan zam balik kerumah papan dan berjeming macam-macam lagu sampai penat kitorang tido. Untuk hari ini gua sudah tahu siapa orang yang tak mati-mati tu dan ternyata bila ugama jadi bahan mengejar kuasa dan kewewahan manusia akan hilang pertimbangan lalu mensyirikkan ALLAH yang maha satu.






''lailahailla anta subha nakainni kuntum minaz zolimin''

7 komentar:

  1. Mimpi basah bro... ha..ha..ha... lu ngidam kueh karipap ni...

    BalasHapus
  2. hahahahaaaaaaaaaaaa gua sukeeeeeeeee karipap

    BalasHapus
  3. wah lama tak komen sini..

    dapat jumpa ayah pin face to face, kira canggih la bro..kahkahkahkah..

    lupa nak amik gambar sepam sama bro malam tadi waktu maskara shorties..

    BalasHapus
  4. yeeahhh mael, dimana kita jumpa nt? haha

    BalasHapus
  5. kulup hehe butok2 mele nok falls haji telor

    BalasHapus
  6. nanti gua turun cm cari lu bro hahaha..

    BalasHapus

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog