Selasa, 04 Agustus 2009

AKU MUSIK DAN KHAYALAN...

HUJAN PANAS GELOMBANG DILAUT GUNUNG BERAPI DAN KESEDARAN...

timbul semacam satu kuasa yg membataskan aku dgn nafsu yg selama ini menghidup dgn sendri tampa akar hanya bergantung harap seperti pohon menumpang..dan sedikit demi sedikit layu dan mati dibantai oleh kekuatan jiwa,,dgn zikir dan jalan ALLAh saja ianya mampu dihapuskan..

SEGAMAT..KAMPUNG MELAYU RAYA..2000

pagi ku sibukkn dri dengan memotong rumput2 dan lalang yg menaik disekeliling rumah..membakar segala sampah sarap yg membuat busuk dan pencemaran bau.. aku melepaskan marah pada kekotoran diluar dan dalam dri.........sekeliling adalah hutan pohon getah dan jalan masih bertanah merah..

tengahariku pula sibukkan dgn diri membaca berita2 diakhbar dan mengambil anak saudaraku dari sekolah dan membeli barang2 keperluan dipasar berhampiran.. kadang2 mengikut abg besar ketika dia cuti dan pergi mencari rezeki di sungai2 berhampiran..aku sudah tidak mendengar musik dari luar lagi cuma musik dari dalam dri saja yg kupelajari dan kuhafal satu persatu..ianya membentuk satu kesejatian kebenaran hidup dan tk pernah mati.cuaca dan waktu terus berjalan usia ku smakin meningkat..gitar sbagai teman ku dan tuhan meningkatkan kuasa kemahiran pada jari2 ku memetik dan mengalih alih kan bentuk2 nada pada alam tuhan dan diri sendiri..

kadang2 bila malam yg sesuai aku dan abgku pergi mencari ayam2 hutan untuk dijadikan lauk sekeluarga..keberanian dan kemahiran ini memang sudah dikhaskan bagi orang2 sperti kami yg
mengabdikan diri pada kehidupan..langsung tidak mahu ambil tahu status mahu kaya dan berkuasa...rupa2nya kami dirompak oleh gerombolan yg mengelarkan diri mereka ahli politik..

DAN BERMULALAH LAGU2 PERJUANGAN TENTANG HAK KAMI SEBAGAI RAKYAT KELUAR DAN TERUS KELUAR...

lagu2ku telah menjurus kepada kecaman dan pemberontakan,,mana keadilan yg sebenar,,kenapa kami tidak diberi kesamaratan sebagai rakyat,bahkan kami tidak mempunyai tanah pun ..walhal kami adalah rakyat?jadi raja2 adalah orang yg terutama jika kugelarkan sebagai derhaka..menderhaka kepada rakyat sendiri.satu ugama satu bahasa....

15 komentar:

  1. Salam Bro,

    Alunan melodi Marhaen yang mengetuk tembok tembaga kuning.

    BalasHapus
  2. bro nik,
    raja yang adil raja disembah,
    raja yang zalim raja di sanggah..
    teruskan mainkan muzik berunsur pemberontakan jiwa..

    BalasHapus
  3. :) wink...lama doh keh tak makan ayam utan weh..ha..ha

    BalasHapus
  4. Nik.

    Sekali kita pandang,kecundang.
    Berjuta kita bilang,tempang.

    Baik kita begini dari terus berlari.

    Aku adalah pemuda yang meminta kau me main kan lagu yang di dalam cerita KAMI THE MOVIE,HARI HARI PERANG di Pasar Seni tempoh hari.1 OGOS 2009.Lagu lagu kau di dalam CD itu semua gempak.:))

    BalasHapus
  5. Lagu2 Marhaen kalau disuntik unsur poppish should be damn good..Teruskan berjuang dengan musik!

    BalasHapus
  6. gua baca lu punya artikel,ada banyak tak paham... jiwa lu memberontak tentang manusia dan alam.. gua ingat, lu mesti nak orang cuba paham lu dan cuba lu punya cara... tapi gua rasa jiwa lu kosong tapi sembunyikannya dgn seni.. ya lah.. lu perjuangkan seni.. lu baik duduk mesjid lah dari cerita luahan lu.. gua kenal sape lu.. tidak sebagaimana lu seni kan dan canangkan.. tu lah.. gua dah cakap pada lu dulu kat kampung, jangan buat macam tu...

    BalasHapus
  7. betul tu..time sangap psan kt kO dulu, aku pOn ade same...tu la kO nie, degil sgt...skg nie ape yg cube kO nk buktikan??...sudah2 laa,angan2 mat jenin kO tu x kmane pOn..seni itu mempuyai jiwa yg cukup tulus & suci..kO nie dah cukup suci ke??...sudah laaa....truskan la dgn cita2 kO tu...kang jdk mat jenin abad baru lak kO nie...igt org kampug kO..

    BalasHapus
  8. haha gua suka dgr koment sngap ngan jomet ni..ini blog gua ...gua nak tulis apa itu gua punya sukalah..lu orang bedua paham ke tak paham ke itu gua tak mau agkat pot..

    gua memang DEGIL KERAS KEPALA..KAKI PUKUL..KAKI BETINA HISAP DADAH TIDAK PERNAH SUCI PEMABUK DAN TIDAK ADA AGAMA..PUAS HATI..

    BalasHapus
  9. ORANG YG GENTLE JE BOLEH BUAT KOMNT KT BLOG GUA NI... TP APA BOLEH BUAT MASIH ADA ORANG YG SUKA BALING BATU DAN SEMBUNYI TANGAN..

    HAHAHHA KUNO..

    BalasHapus
  10. bodoh punye sangap,
    jonet itu bengap..
    biarkan...

    BalasHapus
  11. cemana gua nak beli cd lu secara online?

    gua bayar lu pos dekat gua la..amacam...

    BalasHapus
  12. bole2 cari je no gua kt posting album baru msti ada punya ..

    BalasHapus
  13. jadah hapa masuk sini kalu rasa org tak betoi? pi lah masuk blog suci..bodo punya olang!

    BalasHapus
  14. I'm enjoying it.. teruskan. Pedulikan mereka yang tak faham

    BalasHapus

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog