Sabtu, 04 Juli 2009

SENI UNTUK RAKYAT


sebenarnya ada suatu kesenian yg tak mahu diketengahkan oleh para pemimpin yg terdahulu iaitu ''seni untuk rakyat''seni begini lebih jujur dan dikiktiraf keikhlasannya oleh orang yg tahu apa itu seni..bukan aku menyanggah tentang sure heboh,bintang rtm,aF,dan program sebagainya tetapi hak kesamaratan orang seni atau hak untuk bebas berkarya telah dijerut oleh penguasa2 yg bebal dan dunggu tentang seni..sesungguhnya mereka juga tahu seni itu adalah hak individu yg berkarya tetapi oleh kerana seni untuk rakyat itu lebih lantang menyuarakan hak2 rakyat jadi si penguasa yg berkuasa amat takut sekali dgn seni begini..

misalnya buku2 ugama tentang tasauf,tarikat,hakikat dan makrifat yg banyak menyatakan tentang ROH juga adalah satu seni,bahkan boleh dikatakan "seni untuk tuhan"telah diharam kan pengeluarannya.tidakkah mereka tahu bahawa hak untuk mengenal ALLAH itu adalah hak individu itu sendiri,perkara sesat mesat itu juga adalah hak individu itu sendiri untuk menentukan kemana dia nak pergi jalan mana yg dia nak ikut..tetapi oleh kerana takut hilang pengaruh dan takut hilang kuasa mungkin juga takut kepada kebenaran maka sang penguasa sementara ini telah menjatuhkan fatwa2 yg tidak logik dek akal manusia pada zaman ini.

aku cuba mengulang atau melebarkan sayap2 wahdatul ujud yg ditulis oleh HJ.A.TALIB NAIEM AS SAUPI yg bertajuk TERHADAP AHLI MAKRIFAT YG BENAR DAN HAK ITU. dari buku MENGENAL ROH.

Apakah mahu menjadi pengikut iblis tak mahu menghormati Adam bapa manusia dan ahli tasauf yg ulong? apakah tidak mahu mengikut saidina Umar khatab dan saidina Ali yg dipesan oleh Rasulullah menghormati Penghulu Makrifat iaitu Awis Al Kirani?
Apakah tidak mahu taat kepada pesan rasulullah pada dua sahabatnya yg jadi khalifah orang2 mukmin itu?
Adapun ahli makrifat ''KALBUN'' itu dinamakan ahli tarekat atau ahli makrifat.
Adapun ahli makrifat ''ROH'' itu dinamakan ahli rohani(rohaniah)
Adapun ahli makrifat ''SIRR'' itu dinamakan Fana Ul Fana iaitu:
1)orang2 yang fana
2)orang2 yg baqa
3)Ahli Wahdatul ujud atau dinamakan makam orang2 yg martabat tujuh,iaitu:

a)Ahli makrifat Hulul
b)Ahli makrifat Ittihad

Adapun sebenar-benar makrifat itu didalam ingatannya ialah Kamil Wamukamil semata-mata
maka yg mengerjakan sebenar-benar makrifat itu adalah nyawa maka pekerjaan nyawa itu adalah Daiem.

penularan buku-buku rujukan sebegini telah diharamkan oleh penguasa2 yg zalim terhadap seni untuk tuhan..begitu juga dengan seni untuk rakyat..
seni untuk rakyat adalah seni yg membina moral serta menaik semangat rakyat untuk berfikir.. mengaji dan mengkaji tentang kebenaran yg hak.

aku berterima kasih kepada semua yang telah menjayakan MALAM SENI RAKYAT yg telah berlangsung di dewan cempaka kajang pada 4july yg lepas..lagu2 mereka dan puisi2 serta sajak2 mereka membuatkan rakyat menjadi lebih berani menongkah arus dibawah satu bumbung dan satu negara.syabas juga kepada CAKAPRAKYATGROUP kerana telah dgn berjayanya mengangkat martabat seni kecabang kejujuran.

7 komentar:

  1. nik... ko upload la gambar Malam Seni Rakyat... maaf, aku tak dapat datang le semalam... ada masalah kewangan... maaf sangat...

    BalasHapus
  2. nik, lu memang best mlm tu.gua tabik..
    sampai umah,gua layan lagu lu satu cd baru msk umah.. hahaha

    BalasHapus
  3. luahkan aja apa yg lu rasa..
    sori tak dpt meraikannya di kajang..ada urusan dgn keluarga.tahniah kerana kejayaan acara malam seni rakyat.

    BalasHapus
  4. Nik,mu mmg terbaik malam itu!

    BalasHapus
  5. lantera jiwa ..tak pe tp kawan ada sudah tgu itu baju belom mari

    aku..apa ajelah dan jasad beku..trima kasih krana sudi memeriahkan acara dgn tepukan dan sokongan kalian..
    smua yng membuat persembahan memang bagus2 dalam karya masing2..aku hanya orang kecil yg mencelah ruang quality itu.

    BalasHapus
  6. nik kena menda tangan rahmat dlm gambor tu...Pssst aok ada buku Hakikat Insan versi rumi???? keh jawi ni...ha..ha..ha rabun sikit terutama tulisan lama

    BalasHapus
  7. ha ubi toh keh rasa kemera tu buat jd gtu..
    pssst jgn ckap kuat2...

    BalasHapus

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog