Kamis, 04 Juni 2009

masih mengingati dia lagi...


dari kuala lumpur mahu pergi pulau pinang
hati dalam ingat mau duduk senang lenang
sampai pulau pinang sibuk sini sibuk sana
jumpa sama raju dia beri seguni ganja..

hari ini mau cabut
barang semua sudah siap
belum sampai sungai siput
saya sudah kena tangkap

kereta pun ditahan
kastam suruh bukak belakang
belum sempat bukak
saya lari lintang pukang
lari punya lari orang cakap serupa hantu
kalau masuk sport tentu saya no 1..
nasib saya kurang baik kastam sudah tangkap baju

kastam sudah dapat dia beri sama polis
polis sudah dapat dia hantam sama tenyeh
terus saya dipasang gari kini duduk kandang salah
tiga paku tanya ini barang siapa punya
sumpah saya cakap ini bukan saya punya
dia sudah naik radang misai pendek jadi panjang
dia kasi satu tendang....adoih..

hari bicara sudah sampai
saya didapati bersalah

rumah tiga tingkat hai pintu beratus ribu
member la punya ramai melayu cina serta hindu
kesal punya kesal
duduk bilik makan roti
dada sempot otak bantut
besok pagi hukum gantung....


ini adalah sebahagian dari kenang gua bersama arwah osman ghani..gua tak pernah akan dapat bergurau senda dengan nya lagi..masa kecil dikampung gua cuma dapat mendengar lagu lizawati dimain kan dicurung radio..tak pernah tahu siapa pengubah lagu itu..maklumlah kecik lagi masa tu..
dia........atuk man gua pangil dia atuk man sebab dia dah tua tapi banyak awek siott.dia lak pangil gua jidan...klu jumpa jerrr mesti dia nak main gitar..sebab gua memang sering bawak gitar..hehe satu hari gua suruh dia main lagu dia sendri ..jadi dia sudah main lagu yang seperti lirik diatas.

lirik tu katanya ditulis oleh mail kerbau..
ntah gua pun tak kenal sapa mail kerbau tu..
''orang nya handal boleh bukak gari tak pakai kunci tu yop''
cerita atuk man pada aku...

mati..semua orang akan mati..kata gua..
''atuk man dah mati lepas ni sapa pulak''?tanya saidin pada gua dengan meor masa minum kt kedai mamak annex..

Rabu, 03 Juni 2009

recording oh recording..


smalam aku mengikut meor ke studio mokhtar di sek19 subang..studio yg harganya jutaan ringgit itu dimiliki oleh seorang anak muda yg sungguh berdisiplin dalam kerja2 recording dan bisnes.aku tidak ada yg nak disumbangkan dalam album d.r.u.r ni cuma sokongan yg tak pernah berbelah bagi untuk melihat album ni diangkat menjadi album rakyat yang pertama dimalaysia.

hanya mahu kebenaran itu tidak terpinggir kan lagi oleh juak2 penjajah.untuk semua generasi menilai sendri apa yg rakyat tidak puas hati dgn pemerintah zaman ini,maka belilah album D.R.U.R ni nt bila dah siap..mata-mata kami,telinga-telinga kami tidak boleh ditutup dari melihat dan mendengar akan keserakahan yg telah berlaku selama pemerintah yg tidak adil melakukan onar pada rakyat jelata.
daulat rakyat lebih besar dari daulat raja2 yg hanya tau main golf,mabuk-mabukan,perempuan simpanan,judi,pembunuhan oleh pemimpin kelas atasan,berselindung disebalik kuasa menjadi duri dalam daging kami yg marhean,kami tidak mau dijulang sebagai hero negara tapi cukup sekedar diberi kesamarataan.apa guna wang jutaan ringgit jika itu hanya akan mengaburi mata2 kami dari kelaparan,kemiskinan dan penderitaan yg dialami oleh insan lain.

Minggu, 17 Mei 2009

PEJABAT AGAMA YANG HARAM

Aku kalau ada bom c4 dah lama aku bom pejabat2 agama ni.korang tau kenapa?alsebab diorang ni la aku tak kawin sampai sekarang.dan alsebab diorang ni la anak melayu banyak yang berzina dan buang anak bila dah perut buncit tak tau nak simpan kat mana,nak tutup malu dan jalan yang paling mudah bayar dokter pum aje bayi yang dalam kandungan tu,lalu bayi tu mati atau diorang lahirkan kemudian buang kat dalam tong sampah habis cerita..nampak sangat islam pukimak yang ulamak jaman sekarang ni bawak masuk dalam ugama islam yang macam sial ni.

korang pikir sendiri la nak buat benda baik pun dah susah sekarang ni,orang nak nikah ditahan-tahan,kena ambik kursus kawin,kena buat chek darah,urine test,semua ni pakai duit,dan semua ni nak mengkayakan kerajaan islam bangsat yang orang melayu bangga2kan sangat waktu dan ketika atau saat ini atau apa2 sajalah yang sewaktu dengannya.

kenapa nak kena ada undang2 gini semua...ianya membebankan orang islam,islam itu mudah knapa yang nak buat jadi susah,kat luar sana orang melayu yang bersekedudukan sebelum nikah berlambak-lambak,ini terjadi kerana diorang nak nikah cara halal susah jadi lebih baik nikah cara haram.dulu ADAM dan HAWA nikah macam mana?korang jawab la sendiri..MUHAMMAD ada ke pesan pada umat dia..klu nak nikah kena amik kursus nikah,pegi urine test dan chek darah?ada?ada?ada ke dia suruh buat tu semua..?yang pejabat agama ni memandai mandai pulak buat undang2 gini ni apa ke hal nya?yang pasti orang2 pejabat agama yang sama bersekongkol dengan kerajaan ni tak kiralah imam,bilal mufti tuan haji perdana menteri YB ke diorang ni semua nampak DUIT!

aku ada sorang kawan HIV positif,dia dengan binik dia dua2 pun positif.tapi dapat anak tak la pulak positif hiv.ini semua kuasa tuhan.dalam sesebuah negara ni, kalau dah pemimpin pincang negara pun hancur lebur la.heboh sana sini orang buang anak haram,tang mana yang haram pun kalau tanya diorang tak boleh jawab.korang tak boleh pikir ke sebab apa dan kenapa?mak bapak pun satu hal,letak harga macam nak jual anak,macam la lepas nikah si anak dah tak punyai hubungan keluarga lagi dengan mereka.memilih tu dah satu hal la ianya tak dinafikan,semua mak bapak pun nak tengok anak dia bahagia tapi yang bagi bahagia tu ALLAH,yang orang melayu islam ni tak faham2 ni macam mana cerita.

burit dah gatal pelir pulak dah keras makanya nak nikah cara halal susah makanya si anak2 muda ni tadi hilang sabar bikin projek kat kebun pisang kat dalam kereta kat hotel2 murah lalu pancut dalam dapat anak haram.shittttttttt!

Selasa, 12 Mei 2009

biar mareka berantakan..

aku naik bosan dgn berita politik,ketamakan kuasa kerana kekayaan bukan untuk memimpin kehidupan yg lebih baik bukan untuk menunjukkan moral ahli2 politik yang baik tetapi lagi nak menghancurkan budaya permuafakatan manusia itu sendri.
raja pula sudah hilang kesempurnaan dalam memerintah..banyak keturunan raja yang dituduh dengan sembarangan,misalnya meminum arak,perempuan simpanan,judi dan bermacam macam lagi cemuhan yang mereka lemparkan tetapi apakah dengan tohmahan sebegini hebat boleh mendatangkan kebaikan atau menukarkan seseorang kerabat itu menjadi alim ulamak yang tak terbatas ilmu?jawaban itu akan hanya menjadi tanda tanya.bagi aku kita sudah tidak memerlukan raja2 yang dibeli ini lagi.sudah terlalu lama sangat manusia itu ditipu oleh kekuasan beraja,apakah manusia bisa menyembah sesama manusia,kolot.. balak di pahang nun..dah hampir botak dah hutan mereka gondolkan tapi rakyat masih hidup dalam kemiskinan,mana pergi hasil negara tuh,,semua masuk poket raja2,tuan2 yang memerintah,badan2 yang punyai kuasa mencuri hasil negeri,kenapa tidak diagihkan kepada setiap kepala anak2 pahang yang tetap setia kepada negeri..bukan dipahang sahaja namun diseluruh negara kenapa tidak diagihkan kekayaan negara ini kepada setiap kepala yang berada didalam negara ini?
malahan mereka amat bangga jika ada title raja atau tenku didepan nama mereka.begitu juga datuk,puan seri datin yang berhormat,yang keparat yang laknat,bila datang musibah baru turun tengok rakyat,apa ke sial yang telah menutup hati2 kalian untuk tidak mementingkan diri sendiri??
dulu masa baru2 puteri diana mati,ramailah isteri2 raja yang nak jadi macam puteri diana tapi sekarang mana pergi semua,semua dah jadi sampah cuma mahu popular atau hanya mengikut titah suami diraja?aku memang sungguh2 menolak perlakuan begini.melakukan sesuatu untuk mendapat nama dan mempunyai kepentingan untuk diri sendiri..aku memang menolak sekeras-kerasnya perlakuan begini.

aku melihat kejadian diperak ini melambangkan raja sudah tidak diperlukan lagi dalam sesebuah negara.titik

Minggu, 03 Mei 2009

mahkamah burung

suara suara sahut sahutan bertingkah tingkah berlawan lawan sampai ke awan menembusi langit langit berlangit langit..entah berapa lapisan agaknya,sungguh meriah hari yang cerah itu. suara suara itu ada ketikanya melengking keras marah tapi masih seperti merayu memujuk supaya selalu ingat.menunggu mati tapi belum sampai masa,menantikan pertemuan.memuji muji lagi aaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh aduh!aduhai..suara angin dan tumbuh tumbuhan aku kamu dan alam tak terpatahkan oleh guruh dan pancaran kilat dirembang merah.

huuuuuuuuuu........
huuuuuuuuuuuuu
huuuu
suara pagi girang kicau burung burung bertegur antara satu dengan yang lainya mana yang benar dan barang yang salah,mahkamah keadilan burung sangat telus,mahu membahagikan sama rata hak burung-burung dan tanggapan tidak sihat antara sesama.

selepas semuanya selesai dan bersurai terus masing masing berterbangan mencari kebahagian sendri sendiri,berkelompok kelompok,dari kumpulan yang kecil hinggalah kepada gerombolan yang besar.berpecah pecah.

Kamis, 30 April 2009

syorga dan neraka

makin lama makin banyak persoalan,selsema babi,politik dan kuasa wang dan harta kejatuhan ekonomi kisah semalam syorga dan neraka perempuan bogel dalam internet dan majalah sampailah kepada daun hijau yang menghayalkan menjadikan mabuk kitaran semula sampah hingga kepada syabu dan morfin,ekstesi disko pub pendatang asing yang bebal lagi gila,perang juga lambakan pengeluaran senjata keegoan frustasi dan seni terbalik membalik terpancul lantang suara yang mengherdik kezaliman zionis,memunggah rasa kesal dalam diri kerana kurang setia beramal baik yang sedikit dianak tirikan,mana bangsa mana rasa mana hawa antara marah risau dan dendam yang bersarang lingkup diakal yang sempit.wujud DIA dihadapan kita dan katanya disinilah dan inilah syorga dan neraka.

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog