Jumat, 20 November 2009

Aku musik dan khayalan12

Aku rasa ada payah juga kalau kita mencari benda yang tak nampak tapi ada, silap-silap boleh putus urat otak jadi gila hahahaaaaaaaaa. Aku bukan tak biasa tengok orang yang sampai isim sebab telah fana dalam dirinya sendri. Dan dah banyak juga kisah-kisah yang telah dikhabarkan oleh orang-orang lama.



Masa aku baru berusia delapan tahun, aku selalu mendengar abah aku mengajar dan bersembang dengan 2-3 orang kenalannya tentang benda yang tak nampak tapi ada. Bukan sekali tapi banyak kali sampai aku tertidur atas riba abah pun ada sebab kekadang sampai pukul 3-4 pagi mana ada aku tahan nya dah mata ni mengantuk sesangat la, diorang tak pe la ada kopi lepas tuang tuang duk cicah biskut kering jadi penyedap. Aku pun jadi sedap la dengar tapi tak masuk apa pun, iye la masa tu kecik sangat lagi sunat pun belum hahaha. Zaman tak de letrik kat kampung cuma pakai pelita minyak tanah.



Bila aku dah besar panjang ni batang pun dah panjang dah sunat aku cari sendiri la, kitab-kitab dulu semua tulis dalam jawi mana aku reti baca nya hahahhaaaaaaaa takat merangkak rangkak baik tak payah cari je kitab dalam bahasa melayu rumi lagi senang faham.



Aku ada juga la bukak-bukak kitab-kitab abah aku dulu, cuma ye la abah aku ni kalau dengan anak dia sendiri dia tak pulak cerita bab-bab yang dalam-dalam ni cuma luaran nya saja la dia bagitau nak tak nak aku terpaksa la cari sendiri merantau sana sini sampai pergi jumpa ayah pin pun ada hahaha tapi ayah pin tu dah level atas langit sangat tak sesuai la dengan aku kan.



Aku memetik dari kitab Rasul yang disalin semula oleh Ibrahim Bin Shaari Taman seri pengkalan alor Gajah Melaka yang berbunyi:



Hu Wallah Hu Wallah
Zat Allah segala tempat
Ahdiah zahir Tuhan
Hu bernama Kunhi Zat
Makna Hu mengaku diri
Tuhan sendiri Rabbun Hadrat
Hu Wallah Hu Wallah
Zat Allah segala tempat
Wahdah zahit tuhan
Allah bernama Kunhi Zat
Wahdiah zahir Tuhan
Rahman bernama Kunhi Zat
Makna Rahman Tuhan murah
Dengan mudah sampai di Zat
Hu Wallah Hu Wallah
Zat Allah segala tempat
Didalam arwah zahir Tuhan
Munauwir bernama Kunhi Zat
Makna Munauwir menerangkan alam
Zatul ikram segala tempat
Hu Allah Hu Allah
Zat Allah segala tempat
Alam misal Zahit Tuhan
Munauwir bernama Kunhi Zat
Makna Munauwir merupakan
Diri sendiri langki tempat
Hu Allah Hu Allah
Zat Allah segala tempat
Alam Ijsam zahir Tuhan
Zahir bernama Kunhi Zat
Makna zahir sudah nyata
Zatul Qudus segala tempat
Hu Allah Hu Allah
Zat Allah segala tempat
Di Alam Insan zahir Tuhan
Jamik bernama Kunhi Zat
Makna Jamik Tuhan Berhimpun
Sudah terhimpun didalam Zat





p/s::posting ini bukan untuk memegah diri cuma untuk dikongsi bersama.

lailahaillaanta subhanakainikuntumminazzolimin

salam.

Kamis, 19 November 2009

bukan ruang ini yang aku mahu, cuma..................

Siapa yang dapat menghalang kita dari terus melepaskan apa yang kita rasa diruang yang tak terbatas ini. Aku dengar lagu baca puisi dan sajak meninjau ninjau ke blog kawan dan juga blog bukan kawan-kawan pun, nampak semua sama, melepaskan segala bentuk rasa yang masih berperasaan meskipun ada yang terover lucah dan ganas mengutuk sesama, dan ada juga yang menceritakan soal cinta, agama, kehidupan, keresahan hati, politik sampailah kepada hakikat dan makrifat yang tidak kita nampak tapi kita rasa.



Cuma rasa................




Bayang-bayang masih boleh disentuh kah?




aku tak pasti apakah bayang-bayang juga bisa disentuh nanti bila yang disentuh bukan bayang-bayang tapi dinding atau lantai.




Menurut sebuah kitab ada menyebut ''ADDINUL HAK WAHUA GHABIR''

maksunya: Ugama yang hak itu dagang



Mengikut hukum dan method makrifat, Ahli Laduni tidak ada makrifat kerana ia berkitab dengan tuhan. Ahli laduni itu adalah ahli Akaid yang sejati.



Dalam banyak hal aku mengkaji dari semua sudut, pendengaran penglihatan pergaulan cara berjalan cara bercakap raut wajah jalan benar dan jalan salah semua bersangkutan sampai semuanya "musnah" dan hanya tinggal DIA.

Rabu, 18 November 2009

13 tahun tidak bermain lucky ball

Sudah apa gua bikin ini hari tetiba main lucky ball dengan kengkawan studio bandar husien onn nizam, add dan ari, tapi ok juga gua sudah dapat game dua kali dalam masa dua jam walau pun sudah 13 tahun tidak menjolok bola setan tu, hanya balik modal tak menang dan tak kalah duit bayar table 45 ringgit jugak.


Satu lagi kereta gua yang gua sayang tu merajuk pulak sejak gua marah dia sebab semput-semput masa nak start enjine, nasib baik ada taiko sana yang tolong gua ejas timing sikit dan buat tukar plug, sekarang dah boleh jalan tapi nak kena masuk workshop juga tu. mau rabak gua bulan ni. Dah nak buat macam mana kita duk kuda dia hari-hari sekali sekala nak juga dia merasa tukar barang baru ye la kan kalau tak mana nak fairnya.


Apa lagi yang boleh kita buat dalam kita melayari malam dan siang yang makin membuat kepala hotak kita gian rokok surya dan kalau tak dapat, rokok winston pun jadi la buat teman.
Tetiba pulak perut kita berbunyi kriot kriot mintak ditambah kuih raya. Bukan hapa itu lumrah nak bahagiakan rasa yang masih berperasaan dan berkeinginan tak dapat tidak kita kena akur juga dengan peredaran waktu malam dan siang.



Mie rock (FTG) pulak suka sangat turun langkawi sekarang ni, lepas gua membusking difrancise fair diputrajaya semalam dia terus naik bus pergi jumpa dengan kawan-kawan yang ada kat sana pulak. Dapat cuci mata tengok mat saleh bertelanjang barang murah makan murah. Tapi yang gua raspek dekat mie ni bukan sebab apa, dia dah berhenti hisap rokok, bila gua tanya kenapa? katanya dia dah boring hisap rokok.



hai bila la gua boleh berenti merokok ni, rasa palat jugak bila harga rokok naik dengan sesuka hati keraa..jaan saja.


Tension

Rabu, 11 November 2009

pelangi petang 3

zulkifli cabar sivarasa, sivarasa belum jawab itu cabaran. Meli londeh sedikit marah bila najib razak jual saham beras pada cina,''kan cino tu negaro komunih buak gapo, kato tok leh bebaik dengang komunih, ching peng tok leh nok kelek ko malaysia gilooo.'' Pyan rogol masih tidur. Jam dah menunjukkan pukul 9.55pg. Oleh kerana terlalu stim lepas kena sebalut dam kedua sahabat itu tertidur diruang tamu rumah. Meli merunggut sesorang sambil menuju kebilik air, ''cehh mu ni pyan kata nok g cari ajip.''



Suasana didalam kebun kelapa sawit.



Ajib yang dari tadi memang susah nak difahami tiba-tiba bersuara ''mal cuba ko kol tokan, biar betul dah lama ni kita tunggu dari semalam tak sampai sampai lagi nih.'' Rokok surya 16 tinggal 3 batang lagi.
Kamal diam, sebab masing-masing dah sangap. Badut pun ada sekali, cuba mencelah ''kita kena dulu la, kaweh ada sikit ni, cukup la untuk tahan gian. Ajib peon bangun ''mana?'' jom mal sangap ni''. Badut mengorek ngorek celah Zip seluar jeans cordroy yang dibeli masa turun ke chow kit minggu lepas. Badut keluarkan straw sepanjang lighter cricket yang berisi serbuk warna kuning pekat. padat. "huii mana lu dapat ubat kuning ni dut?" tanya ajib. Badut diam. Kamal yang tadi diam terus mendekat, mukanya tiba tiba berubah, kalau tadi macam kucing mati anak tapi sekarang sudah macam kak mah yang baru lepas main dengan pak cu dalam kebun getah dua hari lepas. Masa tu pak cu dengan kak mah tak sedar yang pokcek tengah skodeng diorang main. Apa lagi heboh la satu pot kisah pak cu dengan kak mah projek dalam kebun getah. Ubat kuning johor memang stim.



kamal duduk mendekat.



''ceper'' kata badut, ajib mengeluarkan tutup botol aluminium yang berikat dawai, ''mal aok ada sirim'' tak de kan'' kalau nak chess tak cukup ni'' keh ada dua sirim, aok masak air panas dalam ceper keh te, lepas te aok cuci sirim kaweh skali dua-dua cuci dengan jarum skali, getah hitam tu lapik plastik sikit. Kamal tak membantah dia tahu barang tak berapa ada jadi kalau chess kena pakai banyak, lebih baik guna sirim baru melanton otak. Badut tuang separuh ubat kedalam ceper ajib sebahagian lagi disimpan untuk ketika terdesak nanti, ajib masukkan air dua sirim kemudian ajib bakar ceper sampai air menggelegak dan ubat turut sebati dengan air, ajib masukkan pula sedikit keratan puntung rokok untuk dijadikan filter, setelah selesai badut membahagi bahagikan cecair yang kekuningan dalam tiga batang sirim sama rata. Mereka bertiga duduk dalam bulatan, kawan yang sehati sejiwa susah dan senang bersama duduk memacak sambil tunggu udin tokan sampai. Stim, baru sepam kamal main darah, tiba-tiba kamal muntah, bersembur macam hos air yang datang terpancut bersama angin ketika musim kemarau. ''tu la aok gelojoh, slow-slow la'' kata badut. Ajib bakar rokok surya, ''amik soon'' kata ajib sambil menghulurkan rokok surya pada badut, badut hisap dua tiga pam bagi kamal pulak. Jarum masih terpacak dilengan, kamal menyedut rokok surya dalam-dalam. Setelah semua selesai mereka mencuci sirim dan jarum sampai bersih.



''kumeniti awan yang kelabu
kutempuhi lorong yang berliku
mencari sinar yang menerangi
kegelapanku''



Stim'' kata kamal, badut menyandar pada pokok kelapa sawit. Ajib mengaru-garu tengah belakang dengan batang senduduk.



Udin tokan yang selalu suply barang belum lagi nampak batang hidung, hari dah meninggi. Suasana dalam kebun kelapa sawit milik husin lembu nampak tenang, lepas hujan pagi tadi rumput nampak basah lagi batang kelapa sawit pun masih hitam basah dek air hujan. Ajip peon kamal dan badut lentok kena ubat kuning johor. Dari semalam ajip belum balik, melekat kat dalam kebun sawit, tidor dalam khemah yang dibina dari guni baja dan pelepah kelapa sawit tunggu udin tokan. Belum habis rokok surya sebatang ajib peon dengar bunyi moto, ''Sampeiiiiiiiiii'' jerit ajib. Udin sampai dengan moto phanter jerung, dan dua biji moto Rxz-catalyz, nuar gemuk dan embong. Udin bawak awek dia rina. Nama sebenarnya sharifah shaharina lawa bebeh.



"weh mu ni semalam kata nok gi cari ajik, hooo beraq, pah guano ni nok gi ko tok se?''
Meli londeh mengata pyan rogol yang tengah mengeliat gaya ular daun.
''erhhh dia tak de kol lu ke?'' errr nanti jap gua on jap'' pyan memang sentiasa ada stock. Meli londeh mengalah, ''hoo nih sepuluh ghiaa, mu potong ko kawe sikik''
''boleh, apa de hal, lu tolong baloot rokok daun tu buat layan'' kata pyan.







''Kupercaya pasti suatu masa
sang suria kan menyinar jua
membawa harapan yang menggunung bersamanya''

ahhhh

Apa?








kau la orang gileeeeeeeee








tengok lagiii









ok dah abisssssssss terima kasih kerana sudi membaca.

Jumat, 06 November 2009

ADA BERANI!!!!

Belit kaki pembelit politik macam taik, dalam sejarah belum ada orang malaysia yang boleh hidup dalam air tahu-tahu mengandung anak luar nikah mana yang ada duit maen pakai kondom yang bodo-bodo pancut dalam sakit badan yang tanggung nak menyayi tak boleh tahu-tahu menipu, menipu menipu menipu demi nak dapat duit banyak kena belit orang miskin kena tipu bagi subsidi beras murah nak buat hapa kalau bagi kedai runcit bagus jugak, pusing sana pusing sini dia jugak yang membukit duit betimbum.



Duit aku mana yang kau pinjam dulu kata nak bayar? tapi itulah kalau demi seorang sahabat atau kawan kita tak berkira sangat pasal duit muet ni buat tak faham je janji kawan hidup makan ada pakai ada tak banyak tapi cukup. Politik kaki pembelit macam ular kepala satu lidah bercabang, kalau ada yang bisa tu kita ketuk kuat sikit kepala dia biar dia mampus cepat tapi kalu yang jenis belit nak patahkan tulang kita kena cantas terus kepala dia lagi cepat dia mampus lagi baik.



Kona sini kona sana duit bagi bawah meja, projek kelas haramjadah. Buat jambatan jambatan runtuh buat stadium runtuh masjid runtuh skolah runtuh hospital runtuh. Mati budak budak sekolah orang orang tua mati sebab dah sampai masa budak budak pun mati sebab dah takdir politik bebas orang orang belit lepas orang kaya PenA pergi melancung tiap bulan dok oversea memburit kat sana. Belit memang kaki pembelit orang cina kata sokong melayu orang india buat kuil banyak banyak kat tepi longkang pokok pokok besar tepi simpang selalu orang cina bagi makan dewa ke hantu ke mana kita tahu. Kaki pembelit tetap nak belit tak kira lawa ke comel ke langsing ke XL ke hapa ke diorang mesti nak belit. Gua tengok depan mata datuk datuk ni bila malam minggu lepak dangdut sewa pompuan satu sorang kadang kadang bukan satu tapi lima belanja mabuk table jadi macam haram. Anak anak diorang pulak kedisco belajar tak payah ijazah beli saja mabuk kena ganja kena actacy layan blue10 erimin5 syabu whisky nit atau teqila pop sedut pulak morfin campur ubat batuk lepas tu memburit duit banyak hasil bapak punya pembelit apa ada hal.



Bau macam tikus busuk la kaki pembelit ni orang politik bau busuk bila gua lalu dekat diorang ugama diorang politikkan sekolah diorang politikkan bahasa diorang politikkan bangsa diorang politikkan kaum nak membelit kaum kapitalis tau tau menipu, bikin kedai besar besar hasil rompakan sapa boleh larang sapa boleh tegur nak mampus nanti tak pasal pasal masuk dalam dalam mana? lubang jubor kena taruk batang penyapu.


Menyirap bukan macam air sirap kalau tak manis tambah gula nak lagi sedap campur susu dgn selasih tapi ini menyirap menyirap ni menyirap la apa korang tak tahu ahhh punya pasal la. nih kalau nak tahu kir toyo ni kenapa tak tangkap chua soi sex bole jadi orang politik samy velu mahathir musa hitam najib anuar dan ramai lagi raja raja ni apa ni? kalau bukan pembelit? belum cukup lagi kekayaan tak tengok orang yang menderita lapor tak de makan tak de air tak de gula tak de beras tak de baju pakai tak de kain selimut tak de bantal tak de tilam atap bocor rumah tak de tanah tak ada korang naik kereta besar makan pakai spoon and garpu jijik tengok orang makan pakai kedua dua tangan konon, bahasa pun dah lain bahasa melayu kolot ini ada bahasa tak kolot' bahasa pundek!! mana tak pundek keling pun cakap pundek tanya samy veloo apa pundek?




Politik bermaksud penjajahan hak kemanusiaan hak untuk bebas hak untuk merdeka hak untuk melepaskan yang hak dari yang tidak berhak untuk memiliki diri yang hak.





Ada berani lepaskan kencing korang pada setan setan politik?

nik jidan

nik jidan
1

kudrat

rasa

Pengikut

Arsip Blog